Pedagogical Management as a Way to Improve the Teaching-Learning Process (Practical Case Rumiñahui University Institute)

Gestión Pedagógica en Gastronomía

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v4i2.57

Keywords:

Pedagogical management, Teaching and learning process, Educational evaluation, Educational planning

Abstract

Pedagogical management can be defined as the set of teaching styles with which each teacher directs the process of teaching and learning, based on the intrinsic and extrinsic needs of their learners. These teaching styles are developed as each moment of the class is carried out in 3 different phases: planning, implementing, and evaluating, with the aim of  guaranteeing the correct development of the class. To this end, research has been carried out at the Instituto Universitario Rumiñahui in the subject of Food and Beverage Cost Control, with the aim of using the conceptualization to generate techniques to be implemented in professional practice, based on the experience of teachers and students.

References

e-Lerning Mastes. (28 de septiembre de 2017). ¿Cómo funciona el proceso de enseñanza- aprendizaje? Obtenido de elearningmasters.galileo.edu: http://elearningmasters.galileo.edu/2017/09/28/proceso-de-ensenanza-aprendizaje/

Labradora, J. C., & Campos, J. D. (2002). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Centro Nacional de Epidemiología. ISCIII. Madrid., 527-538. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8

Meneses, G. (2007). El proceso de enseñanza- aprendizaje:. Universidad Rovira I Virgili, 31-65. doi:978-84-691-0359-3

MINEDUC . (25 de julio de 2019). Dimensión de Gestión Pedagógica. Obtenido de: https://educacion.gob.ec/dimension-de-gestion-pedagogica/

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) R.D. (2019). Guía de Apoyo a la Planificación y Evaluación Docente. Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio, 2-26.

Ortega, C. (27 de julio de 2018). ¿Qué es un estudio transversal? Obtenido de www.questionpro.com: https://www.questionpro.com/blog/es/estudio-transversal/

Pérez Silva, R. S. (2021). Plan de gestión pedagógica en la asignatura de control de costos de alimentos y bebidas en el Instituto Universitario Rumiñahui. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de: Magíster en Pedagogía, Mención Educación Técnica y Tecnológica. Pontificia Universidad católica del Ecuador, Quito.

Tecnológico Universitario Rumiñahui . (10 de febrero de 2022). Nosotros. Obtenido de ister.edu.ec: https://ister.edu.ec/nosotros/

UNIR. (17 de julio de 2020). Evaluación educativa: en qué consiste, importancia y sistemas habituales empleados para evaluar. Obtenido de www.unir.net: https://www.unir.net/educacion/revista/evaluacion-educativa/

Published

2023-07-10

How to Cite

Pérez, R., Sánchez Izquierdo, R. A., & Chacón Mayorga, M. J. (2023). Pedagogical Management as a Way to Improve the Teaching-Learning Process (Practical Case Rumiñahui University Institute): Gestión Pedagógica en Gastronomía. CONECTIVIDAD, 4(2), 50–65. https://doi.org/10.37431/conectividad.v4i2.57

Issue

Section

Research Articles