Media literacy: Reflections and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.7

Keywords:

media literacy, information society, digital citizenship, prosumer

Abstract

In the information society, citizens overcome the role of consumers and become prosumers of content in the network, since they are able to identify, evaluate, organize and make decisions about existing information. In the 21st century, citizens and nations face new challenges in pursuit of social, cultural and economic development. In this sense, media literacy becomes an indispensable tool that will make it possible to achieve personal and collective goals in this changing and multidimensional environment. The purpose of this research is to present a bibliographic review that allows to understand the foundations and the development of media literacy, emphasizing its importance in the Latin American environment.

References

Aguaded, I. y Pérez, A. (2012). Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía. New approaches in educational research, 1 (1), pp. 25-30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26

Aguaded, Ignacio (2013), "El Programa Media de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios", en Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 20 (40), España: Grupo Comunicar.

https://doi.org/10.3916/C40-2013-01-01

Avello Martínez, R., López Fernández, R., Cañedo Iglesias, M., Álvarez Acosta, H., Granados Romero, J. y Obando Freire, F. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. MediSur, 11 (4), 450 - 457. Recuperado de http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2467/1291 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727- 897X2013000400009&lng=es&tlng=es

Ballesteros, A. (2018) ¿Sociedad de la desinformación? Perspectivas sobre las falsas noticias. En Sacristán, A. (2018), Sociedad tecnología y educación. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bonilla del Río, Valor Rodríguez y García Ruiz (2018). Alfabetización mediática y discapacidad: análisis documental de literatura científica en Web of Science (WOS) y SCOPUS. Revista Prisma social, (20), pp.1-20. Recuperado de http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=d62accf3-f6de- 4fd1-bc29-67b132abe11d%40pdc-v-sessmgr04

Castells, M. (1998). La era de la información: economía sociedad y cultura. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, M. (2007). Transición a la Sociedad Red. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 15 (29), 100-107. https://doi.org/10.3916/C29-2007-14

Grijalva-Verdugo, A., & Moreno-Candil, D. (2017). Empoderamiento social en contextos violentos mexicanos mediante la competencia mediática. Comunicar, XXV (53), 29-38. https://doi.org/10.3916/C53-2017-03

Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, C. y Onumah, Ch. (2016). Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Grizzle, A. (Ed.). Brasilia, UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002464/246421POR.pdf

Lotero Echeverri, G.; Romero Rodríguez, L.; Pérez Rodríguez, M. A. (2018). Fact- checking vs. Fake news: Periodismo de confirmación como recurso de la competencia mediática contra la desinformación. Index.comunicación, 8(2), pp. 295-316. Recuperado de http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/37 0/399

Manuel Pérez, J. y Pastor, L. (2011). Guía para radios y televisiones sobre la promoción del contenido generado por el usuario y la alfabetización mediática e informacional. Barcelona, Editorial UOC. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/publications/user_generated_content_es.pdf

Natal, A., Benítez, M., Ortiz, G. (2015). Ciudadanía digital. Entre la novedad del fenómeno y las limitaciones del concepto. Economía, Sociedad y territorio, 15 (49), pp.835-844. https://doi.org/10.22136/est002015712

Parola, A., y Ponce, Á. D. (2013). La urgencia de la competencia mediática en los programas escolares. Chasqui, (124), pp. 4-10.

https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i124.12

Pérez Tornero, J.; Giraldo-Luque, Santiago; Tejedor-Calvo, Santiago; Portalés-Oliva, Marta (2018). "Propuesta de indicadores para evaluar las competencias de alfabetización mediática en las administraciones públicas". El profesional de la información, 27(3), pp. 521-536. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.06

Pérez Rodríguez, A. y Delgado Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, Revista científica de Educacomunicación, XX (39), pp.25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Romano, M. (2017). Educación y medios en la escuela secundaria argentina: la mirada de los estudiantes. Revista actualidades investigativas en Educación., 17 (3), p. 1-33. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29109

Sierra Gutiérrez, L. (2009) Reseña de la Cibercultura, La cultura de la sociedad digital. Signo y Pensamiento, 28 (54), pp. 386-388. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/860/86011409029.pdf

SITEAL (2012). La brecha digital en América Latina. Recuperado de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/siteal_datodestacado25_20121205.p df

Trejo Quintana, J. (2017). Apuntes sobre la incorporación del término alfabetización mediática y digital en América Latina. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), pp.227-241. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.15

Tornero, M. (2017). Orígenes de la alfabetización mediática y fundamentación teórica basada en Len Masterman. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 24: 99-116.

Woody Horton, F. (2008). Introduction à la maîtrise de l'information. Paris, UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001570/157020f.pdf

Published

2019-12-27

How to Cite

Ramos, W. F. (2019). Media literacy: Reflections and perspectives. CONECTIVIDAD, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.7

Issue

Section

Research Articles