Digital gamification as a motivational strategy in the learning of natural sciences in fourth grade students.
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.252Keywords:
Gamification, educational technology, motivation, meaningful learning, didactic strategies.Abstract
Currently, traditional education is still in force in the classroom and this generates a violation of the educational progress of students; this is because teachers do not normally apply an appropriate methodology when teaching their classes. Therefore, it is necessary to use technological tools that allow didactic and playful learning, such as, for example, “Edpuzzle”, a pedagogical tool that could be used by teachers to generate significant and innovative learning. Previous studies demonstrate the feasibility of gamification within the teaching-learning process, which generates greater motivation, interest and better academic performance. Referring to the aforementioned, the present case study aims to implement digital gamification as a motivational strategy in the learning of Natural Sciences in 4th grade EGB students. Therefore, a descriptive methodology has been considered, together with a quantitative approach that facilitates the collection of data from the 3,500 students who took the “Ser Test” in the period 2023-2024 where the different results are reflected. In order to make the information feasible, a sample of a total of 509 students is considered to obtain accurate and concrete results. In such a way it is highlighted that, from the analyses presented the geographical settlement influences the difference of scores obtained in the test; due to this, it is concluded that it is necessary to use interesting gamified techniques to eradicate traditionalist education.
References
Borrego, S. (2008). Población y muestra. Revista Digital, Innovación y Experiencias Educativas, 12(10). https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_12/SILVIA_BORREGO_1.pdf
Delgado Sisalima, M. d. (2024). La gamificación como estrategia didáctica para mejorar el aprendizaje de las Ciencias Naturales en los estudiantes de octavo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa Eugenio Espejo, año lectivo 2023-2024. [ Tesis de Grado, Universidad Politécnica Salesiana].
https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/28495/1/UPS-CT011587.pdf
Güipe, J. (2023). Teoría del flujo o "flow" y su efecto en el talento humano durante pandemia covid-9. Investuba, 5(2), 8-19. https://revistasuba.com/index.php/INVESUBA/article/view/243
Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias. RH Sampieri, Metodología de la Investivación, 22. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf
Mallitasig, A., & Freire, T. (2020). Gamificación como técnica didáctica en el aprendizaje de las Ciencias. Innova research journal, 5(3), 164-181. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7878892
Marín, V. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, 27, 1-4. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/13433/pdf
Mesurado, B. (2010). La experiencia de Flow o Experiencia Óptima en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(2), 183-192. https://www.redalyc.org/pdf/805/80515381001.pdf
Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4, 158-160. https://www.redalyc.org/pdf/562/56209917.pdf
Quezada, D., Chancay, L. & Zambrano, J. (2024). La gamificación como estrategia de aprendizaje de ciencias naturales en los estudiantes de octavo año de educación básica. Revista Multidisciplinaria Arbitrada de Investigación Científica, 8(1), 801-821. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/916/3537
Rendón, M., Villasís, M., & Miranda, M. (2016). Estadística descriptiva. Revista Alergia México, 63(4), 397-407. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755026009.pdf
Samaniego, R. & Sarango, E. (2016). Aplicación de juegos digitales en educación superior. Revista San Gregorio, (11), 82-91. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-AplicacionDeJuegosDigitalesEnEducacionSuperior-5585732%20(1).pdf
Segovia Franco, A. M. (2023). Importancia de la gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dialnet, 8(8), 844-852. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-ImportanciaDeLaGamificacionEnElProcesoDeEnsenanzaa-9152386%20(2).pdf
Torres, Á., Romero, L., Mañas, L., González, N., Oceja, J., García, R., ... & de Viguera, C. (2018). Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la comunicación y la educación. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17051/1/Gamificacion%20en%20iberoamerica.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.