Research competencies of general studies students in the Humanities, Legal and Social Sciences area of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2018
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.9Keywords:
Research skills, Knowledge, Skills and AttitudesAbstract
The university, in the academic formation of the students fulfills a great task, in this new era the university has been assigned a new challenge focused on the development of research competences, that is why the areas of humanities and legal sciences are carried out in general studies and social, had the purpose of identifying the research competencies of the students, this understood as skills in the search for information, theoretical and methodological knowledge in the research works. The work developed with the quantitative approach, hypothetical deductive method, descriptive non-experimental design, with a sample of 160 students, the instrument validated by expert judgment and the trustworthiness by Cronbach’s alpha, the results were locked with descriptive statistical frequencies, percentages and levels, the study concludes: The research competencies students of general studies the areas of humanities and legal and social sciences of the national university of San Marcos, 2018, have developments at an average level with 58% equivalent to 83 students.
References
Balbo, J. (2008) Formación en competencias investigativas, un nuevo reto de las universidades. Ponencia presentada en la VII Reunión Nacional de Currículo y II Congreso Internacional de Calidad e Innovación en la Educación Superior. Universidad Central de Venezuela, Caracas.
Balbo, J., Pacheco, M y Rangel, Z. (2015) en la Universidad Nacional Experimental del Táchira (UNET) Venezuela desarrolló en el trabajo denominado: "Medición de las Competencias Investigativas en los docentes adscritos al Departamento de Ciencias Sociales"
Cea, M. (1999). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación científica, Visión Universitaria, Lima. Perú.
Hernández R. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. México, D.F.: Mc Graw Hill Editores.
Hernández, R. y Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. (6 ta ed.). México: McGraw-Hill.
Sánchez C. H. y Reyes M.C. (2015). Metodología y diseños de la investigación
Sime, L. y Rivero, C. (2014) en el departamento de educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú realizaron una investigación "Competencias investigativas para la elaboración de tesis en educación" http://departamento.pucp.edu.pe/educacion/noticias/competencias-investigativas-para-la-elaboración-de-tesis-en-educación/social. Madrid: Síntesis.
Tobón, S y otros. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Tobón, S., Rial, A., Ángel, M. y García, J. (2006) Competencias, calidad y educación superior. Bogotá: Magisterio.
Tunnermann, J. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. UDUAL, 3era Época, No 68.
Vargas, M.R (2009 p.16). Diseño curricular por competencias. México. ANFEI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.