Impact of financial inclusion on poverty and unemployment on access to higher education in Ecuador a financing model
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v4i1.55Keywords:
Access to higher education; Financial Inclusion; Financing ModelAbstract
The most important problem in access to Higher Education, apart from the lack of places offered by state institutions, is the economic limitation of students and their families. This situation does not allow an applicant to study a university degree. It seeks to propose new financing alternatives within the framework of the popular and solidarity economy to improve access to higher education. For this purpose, the multiple regression tool was used to predict the behavior of poverty, unemployment and financial inclusion and its incidence in the enrollment rate in a period of 15 years. It turned out that financial inclusion has a greater influence on the enrollment rate. The results allowed the elaboration of the prediction model with a horizon of five years. In addition, the creation of a savings bank was established as a new financing alternative and that higher education institutions have the challenge of implementing them.
References
Amate, I., & Guanido, A. (2011). Factores determinantes del desarrollo económico y social. Málaga: Universidad de Almería.
Arteaga-Macias, M. (2017). Economía popular y solidaria, República del Ecuador. Dominio de las Ciencias, 3(4), 533-542.
https://doi.org/10.23857/dc.v3i4.703
Azofra, V., & Santamaria, M. (2004). El Gobierno de las cajas de ahorro españolas. Universia Business Review, 48-59.
Baldin, A., Muñoz, J., D.Rungs, D., L.Gamis, A., & Muñoz, M. (2013). Guía para elaboración de un protocolo de investigación. Cirugía endoscópica, 14(3), 119-124.
Banca de Oportunidades Superintendencia Financiera de Colombia. (2017). Estudio de demanda de inclusión financiera. Obtenido de Informe de resultados segunda toma 2017: https://www.bancadelasoportunidades.gov.co/sites/default/files/2018-08/II ESTUDIO DE DEMANDA BDO.pdf
CGAP. (October de 2011). Global Standard-Setting Bodies and Financial Inclusion for the Poor: Toward Proportionate Standards and Guidance. Recuperado el 30 de 01 de 2023, de https://www.gpfi.org/sites/gpfi/files/documents/White-Paper-Global-Standard-Setting-Bodies- Oct-2011.pdf
Coraggio, L., Arancibia, M., & Deux, M. (2010). Guia para el mapeo y relevamiento de la Economía Popular y Solidaria en Latinoamérica y Caribe. Recuperado el 30 de 01 de 2023, de https://base.socioeco.org/docs/gu_a_para_mapeo_y_relevamiento_eps_en_lac.pdf
Gómez, H. (2013). La Economia Popular y Solidaria. Una práctica mas que un concepto. Retos III, 35-42.
Heimann, U., Navarrete, J., O'Keefe, M., Vaca, B., & Zapata, G. (2009). Mapa Estratégico de Inclusión Financiera: Una Herramienta de Trabajo. Bienestar y Política Social, 5(1), 119-121.
Hernández, J., & Cruz, C. (2014). Principios del sector cooperativo en el municipio del Espinal (Colombia). Desarrollo Gerencial, 6(1), 89-118. https://doi.org/10.17081/dege.6.1.480
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill.
INEC. (31 de 10 de 2022). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU), Trimestre julio - septiembre 2022 Mercado laboral. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2022/Trimestre_III_2022/2022_III_trimestre_Boletin_empleo.pdf
IPSOS . (2021). Indice de Educación Financiera de Credicoorp. Lima: https://www.grupocredicorp.com/indice-inclusion-financiera.
Junta de Política y Regulación Monetaria y Financiera. (19 de 08 de 2021). Resolución 675-2021-F. Recuperado el 30 de 01 de 2023, de https://www.seps.gob.ec/wp-content/uploads/675-2021- F.pdf
Junta de Política y Regulación Monetaria y Financiera. (16 de 12 de 2015). Resolución No. 167- 2015-F. Obtenido de https://www.bce.fin.ec/images/junta/resolucion167f.pdf?dl=0
Moral, I. (2016). Modelos de regresión lineal simple y regresión logística. Seden, 195-214.
OECD. (10 de 11 de 2005). Mejorando la Educación Financiera: Análisis de Problemas y Políticas. Recuperado el 30 de 01 de 2023, de https://www.oecd.org/finance/financial- education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
Prieto, T. (2001). Las cajas de ahorro francesas cambian su estatuto jurídico. Revista de Administración Pública, 417-431.
Rad-Camayd, Y., & Namuele-Guli, E. (2022). Pobreza em famílias monoparentais chefiadas por mulheres. Revista científica Sociedad & Tecnología, 5(1), 138-152. https://doi.org/10.51247/st.v5i1.195
Rodríguez, J., & Hernández, J. (2019). Los principios cooperativos desde el dilema ético y el grado de aplicabilidad. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 11(1), 107-124. https://doi.org/10.11600/21450366.11.1aletheia.107.124
Roncaglia, A. (2006). "Tasa de desempleo y tasas de empleo: ¿Categorías estadísticas o construcciones teóricas?. Investigación Económica, 65(257), 45-61.
Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación y Justicia Social, 9(3), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
Secretaria de Educación Superior Ciencia Tecnología e Innovación Senescyt. (30 de 01 de 2023). Análisis Anual de los Principales Indicadores de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (SENESCYT). Obtenido de Secr. Nac. Educ. Super. Ciencia. Tecnol. e Innovación., vol. 2, p. 15, 20: https://siau.senescyt.gob.ec/imagenes/2020/10/Boletin_Anual_Educacion_Superior_Ciencia_ Tecnologia_Innovacion_2020.pdf
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e innovación Senescyt. (30 de 01 de 2023). Boletín de prensa 33. Obtenido de https://www.educacionsuperior.gob.ec/270-362-aspirantes- rindieron-el-test-transformar/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.