Teacher evaluation as continuous improvement: impact on professional advancement and educational quality in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.336

Keywords:

Teacher evaluation, educational quality, professional development, feedback, Ecuador

Abstract

This research analyzes teacher evaluation as a strategy for continuous improvement and its impact on educational quality in Ecuador. Using a mixed methodological approach, perceptions of 389 teachers were studied through questionnaires, interviews, and contrasting case analyses. Results reveal a moderately positive assessment of the evaluation process (M=3.68/5), with significant differences according to geographic region, institution type, and years of experience. Three professional development trajectories were identified (transformative, adaptive, and resistant), with the adaptive being the most frequent (53.6%). Structural analysis showed that teacher evaluation contributes both directly (β=.21) and indirectly (β=.14) to educational quality, with this effect partially mediated by professional improvement (β=.45). Feedback emerged as the weakest aspect of the process (M=3.27/5). Findings suggest the need to contextualize evaluation processes, strengthen feedback mechanisms, and systematically link evaluation with accessible and relevant professional development opportunities. These improvements would significantly enhance the contribution of teacher evaluation to educational quality in diverse contexts, especially in the most vulnerable ones.

References

Bolívar, A., y González, M. (2023). Evaluación docente y desarrollo profesional: Una relación necesaria para la calidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 91(2), 45-67.

Coronel, X., y Paz, S. (2023). Calidad educativa en el Ecuador: Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(3), 126-150.

Darling-Hammond, L. (2020). Teacher evaluation: What really matters for effectiveness and improvement. Journal of Educational Change, 21(2), 307-322.

Espinoza, J., y Torres, L. (2022). Cultura evaluativa en instituciones educativas ecuatorianas: Retos y perspectivas. Educación y Sociedad, 18(2), 78-95.

Harris, A., y Jones, M. (2019). Teacher leadership and educational change. School Leadership y Management, 39(2), 123-135. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1574964

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2021). Modelo de Evaluación Docente. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2023). Informe de resultados: Evaluación docente 2022-2023. Quito: INEVAL.

López, M., y García, R. (2023). Sistemas de evaluación docente en América Latina: Análisis comparativo y lecciones aprendidas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 53(1), 103-128.

Martínez-Chairez, G., Guevara-Araiza, A., y Valles-Ornelas, M. (2022). El desempeño docente y la calidad educativa. Revista Ra Ximhai, 12(6), 123-134. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm

Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Estándares de calidad educativa: Desempeño profesional docente. Quito: MinEduc.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Programa "Ser Maestro": Evaluación y formación continua. Quito: MinEduc.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2022). Normativa para la evaluación del desempeño docente. Quito: MinEduc.

Murillo, F. J., y Román, M. (2023). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente en Iberoamérica. Revista Española de Pedagogía, 81(2), 245-262.

Ortega, C., y Rivera, P. (2022). Relación entre evaluación docente y rendimiento académico: Evidencia desde Ecuador. Revista de Pedagogía, 43(1), 67-89.

Ramírez, A., y Cevallos, M. (2022). Evaluación docente en tiempos de pandemia: Desafíos y oportunidades. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 214-230.

Tschannen-Moran, M., y Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1

UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. UNESCO Publishing.

Valencia, E., y Jiménez, F. (2021). Percepciones docentes sobre la evaluación del desempeño en Ecuador. Revista Ed

Published

2025-07-18

How to Cite

Llerena Medina, E. G., Camacho Estrada, S. N., Romero Villarroel, W. O., & Rodríguez Hurtado, C. P. (2025). Teacher evaluation as continuous improvement: impact on professional advancement and educational quality in Ecuador. CONECTIVIDAD, 6(3), 337–357. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.336