Effectiveness of Hospital Classrooms in Reducing Hospitalization Anxiety in Pediatric Patients: A Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.246

Keywords:

Hospitalization, Anxiety, Education, Pediatrics

Abstract

The hospitalization of a pediatric patient is a situation in which children may have negative experiences such as; separation from their families and caregivers, as well as distancing from their friends and the environment in which they normally develop. In this sense, the difficulty in acquiring new knowledge and skills that hospitalized children present is even greater when these hospital stays are long, because the routines considered as usual are broken and a drastic change occurs in the environment in which that child develops. Hospital classrooms aim to provide educational care to school-aged children who are hospitalized, allowing them to continue with their learning processes, emphasizing the way in which pediatric patients deal with different pathologies. A systematic review with a descriptive scope was carried out; the results yielded a considerable amount of evidence that ensures that hospital classrooms have a positive impact on reducing anxiety levels in pediatric patients.

 

References

Acosta, I. (2021). Ansiedad y expresión gráfica en pacientes pediátricos hospitalizados. INFAD Revista de Psicología. 2(2), 107-114. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/2215/1897

Acuerdo N° 00000109 de 2016 [Ministerio de Salud Pública del Ecuador]. Modelo Nacional de Gestión y Atención Educativa Hospitalaria y Domiciliaria. 8 de noviembre de 2016. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/04/Registro-oficial-Acuerdo_no._00000109_modelo_nacional_de_gestion_y_atencio%CC%81n_educativa_hospitalar-1.pdf

Aguilar, S., Vaca, C., Cháves, J., Santacruz, F., Chanatasig, G., Ruiz, C. (2024). Estrategias de Enseñanza Contextualizadas para Aulas Hospitalarias: Fomentando la Inclusión y Participación Educativa. Mentor. 3(8), 615-628. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7906

Alonso, M. (2024). Formación en centro para las maestras de aulas hospitalarias y domiciliarias. Aula Abierto. 53(1), 15-23. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/19777

Andreo, A., Salvador, P., Orteso F. (2020). Ansiedad y estrategias de afrontamiento. European Journal of Health Research: (EJHR). 6(2), 213-225. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7745147

Argáez, J. (2023). Construcción de un Modelo Educativo en Pedagogía Hospitalaria en el Estado de Tabasco a Partir de un Estudio Comparativo con el Estado de Ecuador. Ciencia Latina. 7(6), 1777-1792. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8809/13106

Bagur, S., Verger, S. (2022). Educación Inclusiva y Pedagogía Hospitalaria: las Actitudes Docentes Promotoras de la Inclusión. Rev. Bras. Educ. 28. https://www.scielo.br/j/rbee/a/k9wGTdTyzZPWMpHwxwjywFf/#

Bernal, N. (2021). Educación hospitalaria: Una visión de complementariedad. Revista científica Hallazgos 21.6(2), 215-224. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8276770

Cadena, E., Barrera, R., Arias, J., Solano, C., Jiménez, R, Baltazar, R., Hernández, A. (2021). Impacto del nivel de ansiedad en pacientes pediátricos, que presentan trastornos en el neurodesarrollo. JONNPR. 6(5). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2529-850X2021000500005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Caggiano, G., Giulia, L., Ho, K., Piovani, A., Quaranta, A. (2021). Hospital School Program: The Right to Education for Long-Term Care Children. Int. J. Environ. 18(21), 11435. https://www.mdpi.com/1660-4601/18/21/11435

Cando, A., Aguirre, J., Darío, R. (2024). Desafíos pedagógicos que enfrenta un docente hospitalario en su práctica educativa. Congresos UNAE, 242-252. https://congresos.unae.edu.ec/index.php/vcongresoeducacion/article/view/945

Cardell, A., Quirós, E. (2023). Aula hospitalaria, atención domiciliaria y centro educativo: diferentes espacios, un proyecto educativo inclusivo. Avances en Supervisión Educativa. 40(2). https://doi.org/10.23824/ase.v0i40.826

Cleves, G., Arango, J., Celis, L., Valencia, W., Giraldo, Y. (2023). Aulas hospitalarias, una esperanza de vida para niños con enfermedad crónica. Panorama. 17(32). https://www.redalyc.org/journal/3439/343975993016/html/

Crisaldo, F. (2021). Enfermería en el manejo del dolor y gestión de la ansiedad. Vitalia. 2(1), 127-151. https://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/18/27

Cruz, O., Hernández, D., Pérez, M. (2018). Mejorar el bienestar en los niños hospitalizados, una necesidad de salud. Rev Salud Pública. 20(5), 646-648. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2018.v20n5/646-648/es

De Campos, F., Antunes, C., Damiano, E., Rossato, L., Nascimiento, L. (2020). Anxiety assessment tools in hospitalized children. Acta Paul Enferm. 33, 1-8. https://www.scielo.br/j/ape/a/ZMybzYf5qCDjNfYQqg8WZ6R/?format=pdf&lang=en

Dirección Nacional de Educación Especializada en Inclusiva. (2019). Lineamiento para la implementación de nuevas aulas hospitalarias. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/lineamiento_para_implementar_nuevas_aulas_hospitalarias.pdf

Gambao, A., López, A. (2021). Evolución del programa música los viernes en las aulas hospitalarias de la región de Murcia. Revista de la Facultad de Educación de Albacete. 36(1), 143-155. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/212263/document(9).pdf?sequence=1

García, M., Pérez, M. (2021). Vínculos entre Ética, Tecnología Educativa y Pedagogía Hospitalaria: una revisión sistematizada de la literatura. Edutec. (77), 17-34. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2121

Gutiez, P. y Muñoz, V. (2021). Aulas hospitalarias: diferentes actuaciones. Una realidad de inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 13-25. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/500

Hyun, J., Farfán, L., Jiménez, A. (2024). Cómo se redacta un artículo de revisión sistemática. Cir Columna. 2(2), 131-137. doi: 10.35366/115863

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2024). Camas y egresos hospitalarios. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/camas-y-egresos-hospitalarios/

Jiménez, A. (2024). Las aulas hospitalarias en la región de Murcia. Su contribución a la educación de los menores hospitalizados. La Razón Histórica. 60, 222-235. ISSN 1989-2659

Karbandi, S., Soltanifar, A., Salari, M., Mohsen, S., Izie, E. (2020). Effect of Music Therapy and Distraction Cards on Anxiety among Hospitalized Children with Chronic Diseases. Evidence Based Care. 9(4), 15-22. 10.22038/ebcj.2020.41409.2094

Lizasoáin, O. (2023). Tres factores esenciales en pedagogía hospitalaria: Educando, educador y formación. Revista Científico Profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía. (8), 115-126. https://revistacronica.es/index.php/revistacronica/article/view/141

Macias, M., Pérez, C., López, L., Beltran, L., Morgado, C. (2019). Trastornos de ansiedad: revisión bibliográfica de la perspectiva actual. eNeurobiología.10(24), ISSN-e 2007-3054. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7735542

Martínez, A., González, A., Roldán, M., Cervantes, C., Conesa, A., Riquelme, M. (2022). Intervenciones de enfermería psicoeducativas presenciales y on-line, para el manejo de la ansiedad: revisión integradora de la literatura. Enfermería Global. 21(68), 531-561. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1695-61412022000400017&script=sci_arttext&tlng=pt

Mendoza, M., Mendoza, M., Morán C. (2024). Validación y confiabilidad de instrumentos de habilidades sociales, comunicativas y convivencia en aulas hospitalarias Perú. Conrado. 20(97), 91- 104. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442024000200091&script=sci_arttext&tlng=pt

Ministerio de Educación Ecuador. (2023). Aulas Hospitalarias brindan continuidad educativa a niñas, niños y adolescentes. https://educacion.gob.ec/aulas-hospitalarias-brindan-continuidad-educativa-a-ninas-ninos-y-adolescentes/#:~:text=Por%20ejemplo%2C%20en%20Quito%2C%20durante,nuestros%20ni%C3%B1os%2C%20ni%C3%B1as%20y%20adolescentes.

Montes, A. (2019). Desarrollo del currículo en educación básica en Colombia. Revista Internacional de Ciencia Universitam. 1(1), 84-105. https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/2042/desarrollo-curriculo-educacion-basicacolombia-1994-2017

Molina, M. (2021). La pedagogía hospitalaria, base para la equidad y la inclusión en situación de enfermedad. Revista Educarnos. 31-44. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2021/04/maria-cruz.pdf

Morales, I. (2023). Situación actual y retos de la enfermería pediátrica. Anales de Pediatría. 99, 79-81. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2023.06.001

Morán, N. (2023). Pedagogía hospitalaria: Habilidades socioemocionales para la infancia y adolescencia resiliente. Tesis de pregrado. Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.dgb.unam.mx/bitstream/20.500.14330/TES01000841812/3/0841812.pdf

Ortíz, L. (2019). La pedagogía hospitalaria, un reto gigante para la virtualidad. Reflexiones y Saberes. (10) 17-24. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1067

Pabón, Y., Gómez, F., Orozco, C., Marín, R., Bastidas, E., Granada, A. Modelo de aula hospitalaria para la atención de niños de primera infancia: una visión con cuatro componentes. IJEPH. 4(1), e-7909. https://www.researchgate.net/publication/369644200_Modelo_de_aula_hospitalaria_para_la_atencion_de_ninos_de_primera_infancia_una_vision_con_cuatro_componentes

Pelcovitz, M., Bennet, S., Desai, P., Schild, J., Beaumont, R., Walkup, J., Shaffer, D., Chiu, A. (2022). High Rates of Anxiety Among Adolescents in a Partial Hospitalization Program. Child & Youth Care Forum. 52, 105-122. https://link.springer.com/article/10.1007/s10566-022-09680-2

Peña, M., Pegalajar, M., Carpio, M. (2022). La educación desde las aulas hospitalarias: percepciones de la familia y del personal médico-sanitario. Revista Educar. 58(2), 517-531. https://educar.uab.cat/article/view/v58-n2-pena-pegalajar-carpio/1521-pdf-es

Peña, M., Tacoronte, J. (2024). Videojuegos, fluidez lectora y aulas hospitalarias: Una revisión multivocal de la literatura. Profesorado. 28(2), 223-245. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i2.29617

Pérez, M. (2021). Experiencias de las prácticas virtuales en aulas hospitalarias de Chile. Reqpe. 9, 27-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8310080

Quintero, I., Martínez, A. (2020). Bioethics in Hospital Pedagogy. Mexican Bioethics Review ICSA. 2(3), 1-5. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/MBR/article/view/5879/7084

Serrano, S., Pedraza, I., Donoso, M. (2022). ¿Cómo hacer una revisión sistemática siguiendo el protocolo PRISMA? Usos y estrategias fundamentales para su aplicación en el ámbito educativo a través de un caso práctico. Bordón Revista Pedagogía. 74(3), 51-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8583045

Vallejos, L., Domínguez, M. (2023). Las aulas hospitalarias durante la pandemia del COVID-19 en Paraguay, 2021. Revista Kuaapy Ayvu. 14(14), 13-42. https://www.investigacioninaes.edu.py/KuaapyAyvu/index.php/ayvu/article/view/valdomi/1401dos

Published

2025-07-18

How to Cite

Razo Córdova, K. A., & Ortiz Suárez, H. S. (2025). Effectiveness of Hospital Classrooms in Reducing Hospitalization Anxiety in Pediatric Patients: A Systematic Review. CONECTIVIDAD, 6(3), 88–105. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.246