Gamification as a strategy for improving the teaching-learning process in upper primary and secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.242

Keywords:

gamification, experimental, performance, digital tools, intrinsic motivation

Abstract

The research aims to evaluate the influence of gamification on mathematics learning among students in upper secondary and high school levels. For this, a mixed quasi-experimental design was used with a group of 70 students from the Alejandro Andrade Coello Educational Unit. The students were divided into two groups: the experimental group, which participated in gamified activities, and the control group, which received traditional lessons. The difference lies in the application of digital tools such as Kahoot, Quizizz, and Classcraft, as well as physical resources like cards and interactive whiteboards in the experimental group. The results of a post-test evaluation show that the experimental group significantly improved academic performance, with a 26.5% increase compared to 5.9% in the control group. Additionally, gamification demonstrated an increase in student engagement and participation, leading to greater dedication and the ability to overcome academic challenges. The implementation of this strategy not only facilitated learning but also helped reduce school dropout rates by providing a more engaging and dynamic environment for students. These findings illustrate the effectiveness of gamification as an educational strategy to improve both academic performance and students' intrinsic motivation.

References

Cervantes, J. L. A., Romero, E. L. B., Calberto, L. I. M., & Peralta, S. R. T. (2023). Estrategias de enseñanza para el mejoramiento de la práctica docente en Latinoamérica. Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5553

Chilán, A. G. G., & Zaldívar, M. A. B. (2024). Gamificación para favorecer el aprendizaje de la nomenclatura de óxidos metálicos en estudiantes de bachillerato. Educación Química, 35(1), Article 1. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.1.86211

Cupuerán Yánez, E. R. (2023). La gamificación como estrategia didáctica innovadora para la enseñanza de las matemáticas en básica superior [masterThesis]. https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/14545

Gordillo, Á. R. G., & Vélez, M. L. C. (2024). Gamificación en el desarrollo de las competencias del currículo priorizado para la enseñanza de la Lengua y Literatura. Revista Uniandes Episteme, 11(4), Article 4. https://doi.org/10.61154/rue.v11i4.3624

Lazo, C. W. G., Fernández, J. R. D., Ocampo, M. F. G., & Criollo, J. L. R. (2024). Una experiencia de Gamificación en la enseñanza-aprendizaje de límites de funciones en estudiantes de bachillerato. Religación, 9(40), Article 40. https://doi.org/10.46652/rgn.v9i40.1186

Moran Bejarano, M. M. (2024). La gamificacion como estrategia didáctica en la enseñanza de matemática a través de entornos virtuales para el mejoramiento del aprendizaje de los estudiantes de básica superior [masterThesis]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/27497

Sigcha, C. D. R. (2024). La gamificación como estrategia didáctica para el fortalecimiento de la enseñanza - aprendizaje de la biología. Revista Latinoamericana Ogmios, 4(10), Article 10. https://doi.org/10.53595/rlo.v4.i10.099

Solórzano, D. V., & Gutiérrez, E. V. (2023). Gamificación como estrategia didáctica para el aprendizaje de operaciones básicas con números enteros. MQRInvestigar, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.3950-3967

Subiaga, G. G., & Vélez, J. M. (2024). Gamificación aplicada al mejoramiento del proceso enseñanza-Aprendizaje de Matemáticas en los estudiantes de Bachillerato. MQRInvestigar, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.2647-2671

Tacuri Ninacuri, E. N. (2022). Gamificación como estrategia educativa del proceso de enseñanza-aprendizaje de mecanismos de transmisión, en bachillerato. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/9301

UNESCO. (2021). Estrategia de educación de la UNESCO, 2014-2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231288_spa

Published

2025-07-18

How to Cite

Quishpe Morales, C. S., Quishpe Morales, W. P., Pachacama Lugmaña, N. A., Betancourt Quinga, M. R., & Andrade Paredes, S. A. (2025). Gamification as a strategy for improving the teaching-learning process in upper primary and secondary education. CONECTIVIDAD, 6(3), 50–59. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.242