Consumer behaviour in the economic and psychological field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v2i1.13

Keywords:

Economics, Psychology, Physicoanalitic, Psychoanalytic, Behavioral

Abstract

Consumer behavior in the economic and psychological field aims to determine consumer performance by considering different theories such as: economic theory, social psychological theory, psychoanalytic theory or psychoanalysis, theory of the hierarchy of needs, and behavioral theory of learning, the aim of the research is to study consumer behavior in the economic and psychological field. Among the most important discoveries are considered that man always analyses cost- benefit, focuses on individual and collective rationality, generally tend to avoid risky choices; Understanding the behaviors of groups as serial structures allows us to propose the appropriate strategies in the marketing process. Knowing the unconscious and the conscious and making a relationship with marketing can understand, perceive, forecast the thoughts and desires of customers; and determine the needs, it is evident that the human being acquires knowledge or skills through experience.

 

References

Adler, A. (2011). Sentido de la vida. Espasa Calpe.

All port, F. (1924 - 1968). All port, F. (1924) (1968), Social Psychology. Cambridge: Cambrige: Houghton Mifflin.

Ansbacher, H., & Ansbacher, R. (1956). The individual psychology of Alfred Adler. New York: Harper &Row, Publisher Inc.

Bronfenbrenner. (1971). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós. Dawkins, R. (1976). El gen egoísta, las bases biológicas de nuestra conducta. Biblioteca científica Salvat.

Doyal, L., & Gough, I. (1991). A theory of human need, New York. New York: Guilford Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-21500-3

Esguerra, P. (2016). Economía conductual, principios generales e implicaciones. Research Gate, 7. https://doi.org/10.18270/chps..v15i1.1780

Freud, S. (1916 - 1917). El yo y el ello y otros ensayos de metapsicología. Londres: Alianza Editorial.

Granovetter, M. (1978). Threshold Models of Collective Behavior. American Journal of Sociology. https://doi.org/10.1086/226707

Heller, A. (1978). Teoría de las necesidades en Marx. Barcelona: Península. Kahneman, D.(2011). Pensar rápido, pendar despacio. Los Ángeles.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econométrica, 47, 263 - 291. Israel: Econométrica. https://doi.org/10.2307/1914185

Kotler, P., & Armstrong, G. (2006). Fundamentos de Marketing (Sexta edición ed.). México:Prentice hall.

Marshall, A. (2006). Principios de Economía. Madrid: Editorial Síntesis. Maslow, A. (1954). Maslow, Abraham Primera edición, 1954 - Motivación y Personalidad". Primera edición.

Milgrom, P., & Roberts, J. (1998). Emploiment contracs influence activities and efficientorganization design. Journal of political economy.

Moya, L. M. (2004). Acción colectiva y modelos de racionalidad*. Scielo, 24.

Olson, M. (1971 [1965]). The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of Groups. Cambridge: MA, Harvard University Press.

Papalia, D. E., & Wendkos, S. (1987). Psicología. Albaceete: McGraw Hill. Pavlov, I. P. (1927). Conditioned reflexes. Oxford: Oxford.

Pérez, F. (2004). El medio social como estructura psicológica. Reflexiones a partir del modelo ecológico de Bromfenbrenner. Revista de Psicología, 161 - 177.

Rey, R. (2004). El yo y el ello y otros ensayos de metapsicología. España: Biblioteca Freud. Skinner, F. (1938). La conducta de los organismos un análisis experimental. Barcelona: Fontanella.

Skinner, F. (1953). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Fontanella.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Contus Editorial Universidad de Antioquia Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia.

Streb, J. (1998). El principio de la racionalidad en Economía. Universidad del CEMA. Strom, R., & Bernard, H. (1982). Educational Psychology. Monterey: Books Cole. Suk -

Yong, M. (1999). Structure and Strategy in Collective Action. Chicago: In American Journal of Sociology.

Thaler, R. (1980). "Toward a Positive Theory of Consumer Choice," Journal of Economic Behavior and, Journal of Economic Behavior and organization. https://doi.org/10.1016/0167-2681(80)90051-7

Thorndike, E. (1874-1949). Educational Psychology. Revised and enlarged. Veblen, T. (2008). La teoría de la clase ociosa. Alianza Editorial.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México.

Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. México: Cengage Learning.

Published

2020-12-27

How to Cite

Recalde, M. F., Suárez, L., & Páez, J. C. (2020). Consumer behaviour in the economic and psychological field. CONECTIVIDAD, 2(1), 43–56. https://doi.org/10.37431/conectividad.v2i1.13

Issue

Section

Research Articles