Complex systems, human communication and the formation of research competences in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.12

Keywords:

complex systems, human communication, formation of research competences

Abstract

It reflects on the understanding of complex systems and human communication in the classroom. It outlines the factors implicit in the understanding of communication process, systems, structures, operations, complexity. It also reflects on communication from the perspective of complex systems, the formation of research competences in the classroom.

References

Bertalanffy, L. (1962). Teoría general de sistemas. Editorial Fondo de la cultura económica.México.

Bertalanffy, L. (1968. General systems theory: fundations development aplications. New York. Brasillen.

Berlo, D. (1992). El proceso de la comunicación. Ateneo.

García, A. (1995). La teoría general de los sistemas en trabajo social" en documentos de trabajo social: revista de trabajo y acción social.

Luhmann, N (1993). Teoría de la sociedad, 1993, 1ª. Ed. Guadalajara, México: universidad de Guadalajara/Universidad Iberoamericana/Iteso

Holland, J. H (2004). El orden oculto. De cómo la adaptación crea la complejidad. Fondo de cultura económica. México DF.

Maturana, H y Varela, F. (1998). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis: la organización de lo vivo. Quinta edición, editorial universitaria.

Vargas, g. (2019). Propuesta de modelo de proceso de comunicación desde la perspectivade la psicología de la comunicación. Guías de trabajo UNMSM.

Published

2019-12-27

How to Cite

Vargas, G., & Geldres Muñoz, R. J. (2019). Complex systems, human communication and the formation of research competences in the classroom. CONECTIVIDAD, 1(1), 44–53. https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.12

Issue

Section

Research Articles