Design of a customer service marketing proposal for a public higher education institution in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v5i1.117Keywords:
Customer, Customer service, Customer relationship, SERVQUALAbstract
The objective of this research was to determine the perception of the service received by students to design a customer service marketing proposal for a higher education institution in Ecuador, for which a literary review was carried out to obtain clear foundations about the customer service, and with the application of the SERVQUAL methodology with its respective dimensions and attributes, an online survey was conducted with 284 students on the perception of the quality of the service received by the institution's collaborators. The results of this study evidenced students' dissatisfaction with the infrastructure, advertising materials, response times, and empathy for their current emotions and needs. Therefore, it is important that the institution consider implementing customer relationship management, which analyzes and evaluates the perception of the academic and administrative service that is being offered to constantly improve to create belonging and loyalty in the students through good customer service, and to compete in the higher education market.
References
Aguilar-Barojas, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud.Salud en Tabasco, 11, 333-338.
Alcaide, J. (2015). Los 100 errores de la experiencia de cliente. ESIC Editorial.
Badii, M., Castillo, J., & Guillen, A. (2017). Tamaño óptimo de la muestra. Innovaciones de negocios, 5(1), 53-65. https://doi.org/10.29105/rinn5.9-5
Brunetta, H. (2014). Del marketing relacional al CRM. Todo Management.
Cabana, S., Cortés, F., Vega, D., & Cortés, R. (2016). Análisis de la fidelización del estudiante de ingeniería con su Centro de educación Superior: Desafíos de Gestion Educacional. SciELO, 9(6). https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600009
Cárdenas, C., Farías, G., & Méndez, G. (2017). ¿Existe Relación entre la Gestión Administrativa y la Innovación Educativa? Un Estudio de Caso en Educación Superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15.1(2017).
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.002
Carlzon, J. (1991). El momento de la verdad (1.a ed.). Díaz de Santos.
Ccapa, A., Mamani, M., & Uscamayta, N. (2020). Propuesta de mejora de la atención al cliente.
Correia, S., & Miranda, F. (2012). DUAQUAL: Calidad percibida por docentes y alumnos en la gestión universitaria. Cuadernos de Gestión, 12(1), 107-122. https://doi.org/10.5295/cdg.100251sc
Couso, R. (2005). Servicio al cliente. La comunicación y la calidad del servicio en la atención al cliente (1.a ed.). Ideas Propias Editorial SL.
Duque, E., & Chaparro, C. (2017). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.16.1168
Fernández, P., & Bajac, H. (2018). Gestión del marketing de servicios. La. Ediciones Granica.
García, E. (2014). Mejora de la gestión universitaria y los procesos docentes mediante un cuadro de mando integral. Res Non Verba, 13.
García-Rodríguez, M. (2000). La importancia del mantener la fidelidad de los clientes como un activo estratégico de gran valor para la marca. Esic Market, 37-54.
González, N., Menéndez, J., Seoane, C., & San Millán, M. E. (2013). Revisión y propuesta de indicadores (KPI) de la Biblioteca en los medios sociales. Revista española de Documentación Científica, 36(1), 14. https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.919
Grupo Edebe. (2012). En Comunicación empresarial y atención al cliente. EDEBE. Gutiérrez, H. (2010). Calidad total y productividad (3.a ed.). McGraw Hill.
Hernández, C. (2017). Dimensiones de la calidad de servicio presentes en los programas de postgrado. Reflexiones teóricas. Impacto Científico, 12(2), 127-147.
Huete, L., & Pérez, A. (2001). Dossier: Clienting metodología para el diseño de estrategias de clientes.
López, Y., Díaz, M., & De la Concepción, M. (2016). Un sistema de gestión universitario: Retos y perspectivas en la formación del profesional de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Varona.
Mendoza-Briones, A. (2017). Importancia de la gestión administrativa para la innovación de las medianas empresas comerciales de la ciudad de Manta. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3, 947-964. http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.2.may. 947-964
Montoya, C., & Boyero, M. (2013). El CRM como herramienta para el servicio al cliente en la organización. Revista Científica «Visión de Futuro», 17(1), 130-151.
Normann, R. (1991). Service Management: Strategy and Leadership in Service Business: Strategy and Leadership in the Service Business (Segunda). John Wiley & Son Ltd; Subsequent edizione.
Osorio, L. (2015). Diseño de un plan de servicio al cliente para la empresa casa de especialistas de la coorporación IPS SALUDCOOP en el Municipio de Pereira.
Parasuraman, A., Berry, L., & Zeithaml, V. (1988). SERVQUAL a multiple-item scale for measuring customer perceptions of service quality. Journal of Marketing, 64(1), 12-40.
Salazar, W., & Cabrera-Vallejo, M. (2016). Diagnóstico de la calidad de servicio, en la atención al cliente, en la Universidad Nacional de Chimborazo- Ecuador. Industrial Data, 19(2), 13. https://doi.org/10.15381/idata.v19i2.12811
Salcedo-Rioja, M., & Díaz-Narváez, V. P. (2015). Empathy in dental students of National University of San Marcos (Peru). Salud Uninorte, 31(3), 565-574. https://doi.org/10.14482/sun.31.3.6801
Serna, H. (2006). Conceptos básicos. Servicio al cliente. Panamericana Editorial Ltda.
Villalba, C. (2013). La calidad del servicio: Un recorrido histórico conceptual, sus modelos más representativos y su aplicación en las universidades. Punto de vista, 4(7), 51-72. https://doi.org/10.15765/pdv.v4i7.445
Webster. (2000). Estadística aplicada a los negocios y la economía (3.a ed.). McGraw Hill.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.