Tools to prevent gender violence and discrimination in a Higher Education Institution in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v3i2.36Keywords:
Education, Prevention, Gender violence, DiscriminationAbstract
The aim of the study was to diagnose the incidence of gender violence and discrimination at the Rumiñahui University Institute, the scope of this was descriptive. Phenomenology as a method with qualitative analysis oriented to the interpretation of the emerging reality from mixed analysis techniques. It resulted from the research the development of tools for the attention of the phenomena studied. The research resulted from the development of tools for the prevention, care and eradication of the phenomena studied. It was concluded that these problems are present as a reflection of society, the problem detected was the lack of institutional mechanisms for their complaint and attention, so it was put to the consideration of the Superior Collegiate Body (OCS) a protocol for addressing the phenomenon of genderbased violence and discrimination; together with a training program with a focus on equality and non-discrimination for teachers, administrative staff and authorities; and a proposal to modify the contents for the Administration career in human talent management with a focus on equality and non-discrimination to strengthen the institutional capacities and the graduation profile of students.
References
Arroyo, R. (2016). Violencia Estructural de género una categoría necesaria análisis para los derechos humanos de las mujeres. Costa Rica: Centro de Estudios de las Masculinidades. Obtenido de http://masculinidad.org/wp- content/uploads/2016/11/VIOLENCIA-ESTRUCTURAL-DE-G%C3%89NERO- UNA-CATEGOR%C3%8DA-NECESARIA-DE.pdf
Asamblea Nacional del Ecuador. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Reformada. Quito: Registro Oficial 298 Suplemento 02 agosto 2018 .
Asamblea Nacional del Ecuador. (2018). Ley Orgánica Integral para prevenir y erradicar la violencia contra las mujeres. Quito : Regsitro Oficial 175.
Buendía, M. S. (2022). Proyecto de Igualdad y no dscriminación . Sangolqui: ISTER.
CES Consejo de Educación Superior. (2018). Reglamento para garantizar la igualdaden la educcaión superior. Quito: Regsitro Oficial ediución especial 497 24 julio 2028.
ChapaRomero, A. C., CedenaAlvear, I., & Almanza Avendaño, A. M. (2022). Violencia de género en la universidad: percepciones, actitudes y conocimiento desde la voz del estudiante. Revista Guillermo de Ockham 20(1), 77-91. https://doi.org/10.21500/22563202.5648
Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para al elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad de Conocimiento, 15.
FLACSO Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. (2019). Protocolo de actuación en casos de violencia y discriminación basada en género y sexualidad en FLACSO Ecuador. Quito: Flacso.
Francois Vallaeys, C. D. (2009). Responsabilidad Social Universitaria: manual de primeros pasos. México: Banco Interamericano de Desarrollo BID. https://doi.org/10.18235/0012439
Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de al Investigación. México: MACGRAWHILL.
INEC, I. N. (2019). Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contra las Mujeres . Quito: INEC.
Organización Mundial de la Salud OMS. (2020). Respeto a las mujeres : prevención de la violencia contra las mujeres. México: OMS.
Rifiotis, T. (2011). Antropología, violencia y justicia: repensando matrices de la sociabilidad contemporánea en el campo del género y de la familia. Buenso Aires: Antropofagia.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Vara-Horna, A. A. (2021). De la evidencia a la Prevención. Cómo prevenir la violencia las mujeres en las universidades . Quito: PreVi Mujer, GIZ.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.