Innovation in the use of an interactive phantom for effective oral hygiene education in children.
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.296Keywords:
Hygiene, Oral, Education, Phantom, InteractiveAbstract
Oral hygiene plays a leading role in avoiding conditions of oral origin. Therefore, the importance of timely hygiene is underlined. For this, without a doubt the promotion of health in childhood is transcendental. The objective of this innovation project was to demonstrate the effectiveness of the use of 3D printed anthropomorphic dental phantoms as an interactive tool to perfect the Fones brushing technique and, with this, improve the level of oral hygiene of a group of 32 children between 6 to 8 years old from an educational unit in the city of Riobamba in Ecuador. The method applied to measure the level of oral hygiene before and after the intervention was the O'Leary index, resulting in a decrease in the population with a regular and poor level of hygiene of 15.78% and 29.33% respectively. , and an increase in the population with a good level of hygiene of 45%. The technological development of the interactive phantom contributes positively to visual instruction, which, together with the practical reinforcement and monitoring of hygiene, allowed us to show an improvement in the reduction of plaque levels in the population.
References
Adum , M., & Izaguirre , M. (2023). Microbiota bcal y cepillado dental en personas con discapacidad. Biomédica del ITSUP., 9(2), 12-31. Obtenido de https://www.itsup.edu.ec/myjournal/index.php/Higia/article/view/968/2002
Arrieta Vargas, L. M., Paredes Solís , S., Flores Moreno, M., Romero Castro, N., & Andersson , N. (03 de 2019). Prevalencia de caries y factores asociados: estudio transversal en estudiantes de preparatorioa de chilpancingo, Guerrero, México. Revista odontológica mexicana, 23(1), 31-41. Obtenido de Revista Odontológica Mexicana. Artículo Original: https://n9.cl/c9bbe
Carrillo , A. (2022). EFICACIA DE HIGIENE ORAL MEDIANTE LOS MÉTODOS DE EDUCACIÓN PERIODONTAL. (Tesis de pregrado). Nuevo León, México. Obtenido de http://eprints.uanl.mx/24690/
Carrillo Díaz , A. (2022). Eficacia de higiene oral mediante los métodos de educación tradicional vs multimedia en pacientes con enfermedad periodontal. (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León). México . Obtenido de http://eprints.uanl.mx/24690/
Castro , M., & Vanegas , J. (2024). Changes in Knowledge and oral hygiene after educatinal interventions conducted at an educational center in Managua, Nicaragua. Univ Odont, 43. doi:https://doi.org/10.11144/Javeriana.uo43.ckoh
Chaple, M., & Gisper , M. (2019). "Amar" el índice de O'Leary. Cubana de estomatología., 56(24). Obtenido de https://n9.cl/1bq73
Cruz , C., & Minaya, P. (2021). Cantidad de placa dental yautopercepción periodontal enniños de 12 años: Estudio correlacional. Conecta Libertad, 5(1), 1-11. Obtenido de https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/170/391
Fettolini , S., Morales , I., Parada, M., & Meriño , M. (2022). Programa de salud bucodental oreintado a la prevención en la primera infancia. Medisur, 21(1). Obtenido de https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5551
Gittens, L. (2020). Plan de acción para la promoción de la salud bucal en educación. Ciencias sociales y humanas, 2(2). Obtenido de https://acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/78/416
Lima, M., Pariona , M., Pérez, A., & Jiménez, M. (2023). Condicones de salud bucal en los beneficiarios del proyecto Sonrie en cooperación con el Consejo Cantonal de Salud de Cuenca. Esferas, 5, 53-65. Obtenido de https://revistas.usfq.edu.ec/index.php/esferas/article/view/3113/3662
López Pérez, T., Manzano Pérez, R. S., Manzano Pérez, R. J., & Zumbana Herrera , L. F. (27 de 12 de 2022). Salud, Ciencia y Tecnología . Obtenido de Estrategias metodológicas para reforzar el proceso de enseñanza-aprendizaje en niños de educación básica.: https://doi.org/10.56294/saludcyt2022254
Morata Alba, J., & Morata Alba , L. (7 de 11 de 2019). Salud bucodental en los niños: ¿debemos mejorar su educación? Pediatría Atención Primaria, 21(84), 173-178. Obtenido de https://n9.cl/8i3odt
OMS. (18 de Noviembre de 2022). Obtenido de La OMS destaca que el descuido de la salud bucodental afecta a casi la mitad de la población mundial: https://n9.cl/46h2v
Orellana , S., Crespo, I., Pallo, D., & Barragán , V. (2024). Técnica de cepillado en la prevención de placa bacteriana en niños de 5 a 17 años. Revisión sistemática. Eguenio Espejo, 18(2). Obtenido de https://eugenioespejo.unach.edu.ec/index.php/EE/article/view/716/408
Organización Mundial de la Salud. . (15 de 03 de 2022). Salud bucodental. Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/oral-health
Oviedo, E. (2024). Efecto de talleres de técnica de cepillado monitoreados y supervisados con la técnica "ver repetir" sobre higiene oral en niños con discapacidad auditiva. Revista científica ciencias de la salud, 6137. doi:https://doi.org/10.53732/rccsalud/2024.e6137
Peñafiel Bowen, J., Bustamante Mora , V., Pinos Robalino, P., & Villacreces Arteafa, G. (30 de 08 de 2023). Prevalencia de enfermedad gingival en niños con dentición primaria. Revista Cientifica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 7(3), 24-32. doi:10.26820/recimundo/7.(3).sep.2023.24-32
Vigo, K. (2023). Intervención educativa en el nivel de higiene oral en preescolares de la Institución educativa 1576 Jerusalén. La Esperanza. (Tesis de pregrado). Obtenido de https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/32874
Vilaseca Velásquez, C., Espinoza Fuertes , D., & April Justiniano, L. (30 de 08 de 2023). Revist Ciencia Tecnología e Innovación. Obtenido de Valoración de actividad Cariogénica en Placa Bacteriana Dental en población Pediátrica.: https://doi.org/10.56469/rcti.v21i27.885
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.