Design of a positive interventions program in the educational community of the Edupraxis Higher Technological Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.291

Keywords:

Self-esteem, Pshycological well-being, Positive interventions, Educational community

Abstract

The objective of this research was to design a program of positive interventions for the educational community of the Edupraxis Higher Technological Institute. The study utilized a non-experimental, quantitative research design with a descriptive-correlational and cross-sectional approach. The study included 273 participants from the Edupraxis community, categorized as follows: 243 students, 16 teachers, and 14 administrators. The instruments administered to the participants were the 39-item version of the Carol Ryff Psychological Well-being Scale, the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSE), and Diener's Life Satisfaction Scale (SWLS).

The results indicated moderate to high positive correlations between the constructs examined. Participants reported very high levels of psychological well-being, normal self-esteem, and life satisfaction. However, two dimensions of psychological well-being—positive relationships with others and purpose in life—showed decreased levels among the student population.

These findings informed the selection of the intervention model and the types of positive interventions to be implemented, focusing on Emotional Intelligence (EI) for the Edupraxis community.

References

Adler, A. (2017). Educación positiva: Educando para el éxito académico y para la vida plena. Papeles del Psicólogo, 38(1), 50-57. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2821

Bohlmeijer, E., Bolier, L., Lamers, S. & Westerhof, G. (2017). Intervenciones clínicas positivas: ¿por qué son importantes y cómo funcionan? Papeles del Psicólogo, 38(1), 34-41. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2819

Correa, A., Cuevas, M. & Villaseñor, M. (2016). Bienestar psicológico, metas y rendimiento académico. VERTIENTES Revistas Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1), 29-34.

Cortés, J. (agosto, 2020). Psicología positiva: Aplicaciones en educación [Presentación de paper]. VI Congreso Internacional de Psicología, Ecuador. https://cidecuador.org/wp-content/uploads/congresos/2020/vi-psicologia/diapo/psicologia-positiva_aplicaciones-en-educacion_jose-cortes.pdf

DATAtab Team (2023). Correlación de Pearson. Recuperado de https://datatab.es/tutorial/pearson-correlation

Domínguez, R. & Ibarra, E. (2017). La psicología positiva: Un nuevo enfoque para el estudio de la felicidad. Razón y Palabra, 21(96), 660-679.

George, D. & Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23. Step by Step. A Simple Guide and Reference. New York: Routledge.

Góngora, V. & Casullo, M. (2009). Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en población general y en población clínica de la ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliaçao Psicológica, 1(27), 179-194.

Lupano, M. & Castro, A. (2010). Psicología positiva: análisis desde su surgimiento. Ciencias Psicológicas, 4(1), 43-56. https://doi.org/10.22235/cp.v4i1.110

Mayordomo, T., Sales, A., Satorres, E. Meléndez, J. (2016). Bienestar psicológico en función de la etapa de vida, el sexo y su interacción. Pensamiento Psicológico, 14(2), 101-112. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-2.bpfe

Mikulic, I., Crespi, M. & Caballero, R. (2019). Escala de satisfacción con la vida (SWLS): Estudio de las propiedades psicométricas en adultos de Buenos Aires. Anuario de Investigaciones, 26(Sn), 395-402.

Osorio, L., Vidanovic, A. & Finol, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza - aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), 1-11. https://doi.org/10.55867/qual23.01

Rosa-Rodríguez, Y., Negrón, N., Maldonado, Y., Quiñones, A. & Toledo, N. (2015). Dimensiones de bienestar psicológico y apoyo social percibido con relación al sexo y nivel de estudio en universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 33(1), 31-43. https://doi.org/10.12804/apl33.01.2015.03

Vinaccia, S., Parada, N., Quiceno, J., Riveros, F. & Vera, L. (2019). Escala de satisfacción con la vida (SWLS): análisis de validez, confiabilidad y baremos para estudiantes universitarios de Bogotá. Psicogente, 22(42), 1-20. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3468

Viteri, J. (2019). Desgaste profesional y bienestar psicológico en docentes universitarios. Estudio descriptivo correlacional, Ecuador [Tesis de grado]. Repositorio institucional de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ambato. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2826/1/76991.pdf

Published

2025-05-16

How to Cite

Viteri Barba, J. J., & Andrade Clavijo, B. P. (2025). Design of a positive interventions program in the educational community of the Edupraxis Higher Technological Institute. CONECTIVIDAD, 6(2), 303–319. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.291