Design and development of a vehicle powered by a hydrostatic system with the implementation of tandem wheel drive

Authors

  • Joel Uría Solis Solis Instituto Superior Tecnológico Benjamin Rosales Pareja https://orcid.org/0000-0001-8740-3643
  • Alex Eduardo Zambrano Silva Instituto Superior Tecnológico Benjamin Rosales Pareja

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.290

Keywords:

Hydrostatic system, Mechatronics, Tandem drive, Teaching practicing, Engineering

Abstract

This project presents as its objective the design of an innovative vehicle to facilitate the study, analysis and operation of a hydrostatic system, its power path from the engine to the wheels, in addition to offering a practical and comprehensive look at the traction system in tandem. The problem focuses on the improvement of technical-professional teaching, for which an experimental, descriptive, exploratory and qualitative approach methodology was proposed. Through interactive videos and didactic explanations, this educational tool allowed study participants to explore processes intuitively, demystifying complex engineering concepts. It was concluded that the implementation of this resource is ideal in engineering and mechatronics careers, demonstrating acceptance by students and a teaching professional.

References

Aguilar, Y., & Mena, J. (2022). La clase de enseñanza práctica en el contexto laboral en la Educación Técnica y Profesional. ROCA. Revista Científico - Educacional de la Provincia Granma, 18(2), 277-301.

Camacho, R., Cadena, V., Murquincho, M., Pesantez, M., & Semanate, R. (2024). Proceso de Calidad del Sistema Educativo en el Ecuador: Un Análisis Integral y Prospectivo. Revista INVECOM "Estudios transdisciplinarios en comunicación y sociedad", 4(1), 1-16.

CATERPILLAR. (2024). CATERPILLAR, SIS CAT. https://sis2.cat.com/#/

CATERPILLAR. (2024). CATERPILLAR, SIS CAT. Sistema hidrostático (RENR4896-03). CATERPILLAR.

Frechilla, M. (2021). Análisis de la práctica docente y educativa en formación profesional. [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. Repositorio UVA: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/58409/TFM-L622.pdf?sequence=1

Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), 1-3.

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Lao, L., Fuentes, A., & Tamayo, R. (2020). El tratamiento al enfoque profesional en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Educación Superior. Revista Luz, 19(2), 121-127.

Pincay, E., Pinargote, M., Pincay, C., & Parrales, M. (2020). Formación profesional y eficiencia del docente universitario: formación profesional y eficiencia del docente universitario. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 15-24. doi:https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.331

Post, H. (2023). Transmisión hidrostática: la vanguardia de la tecnología de energía fluida. TRADESAFE: https://trdsf.com/es/blogs/news/transmision-hidrostatica-la-vanguardia-de-la-tecnologia-de-energia-fluida?srsltid=AfmBOor5xLxupVzc7N6--E_yDQVdB-GHfnNJVgVl_eoEvLwihCS3ZnRc

Torres, M., Yépez, D., & Lara, A. (2020). La reflexión de la práctica docente. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades(10), 87-101. doi:https://doi.org/10.37135/chk.002.10.06

Published

2025-05-16

How to Cite

Solis Solis, J. U., & Zambrano Silva, A. E. (2025). Design and development of a vehicle powered by a hydrostatic system with the implementation of tandem wheel drive. CONECTIVIDAD, 6(2), 434–451. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.290