Determination of needs for the development of social intervention programmes of the Instituto Superior Tecnológico Luis Arboleda Martínez
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.280Keywords:
Projects, Community, VulnerabilityAbstract
The institute, framed in the educational processes and attending the continuous improvement of the institution's guidelines, considered pertinent an integrative approach in the management and execution of the projects of linkage with society; considering this, the methodological design for the detection of needs for the elaboration of social intervention programs is executed, for which the institutional linkage commission elaborates and applies the techniques for collecting information. In summary, the detection of needs for the elaboration of social intervention programs involves the collection of primary and secondary data, as well as the analysis of the information gathered. It is important to involve the community in this process and to consider the severity and impact of the problems, the vulnerability of certain groups, the viability and feasibility of the interventions, the effectiveness of the proposed strategies, long-term sustainability and the available empirical evidence.
References
Morales-Velázquez, M. R., Pérez-Ramos, J., & Viloria-Escobar, R. (2017). Levantamiento de necesidades de capacitación y competencias para el desarrollo de proyectos de vinculación universitaria. Revista de la Educación Superior, 46(184), 123-142. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista184_S1A8ES.pdf
Ramos, M., Gómez, C., & Cárdenas, J. (2019). Diagnóstico y priorización de necesidades para la vinculación universidad-empresa-sociedad. Cuadernos de Administración, 32(58), 37-50. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2250/225059707003.pdf
Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F.. (2020). Las Universidades Y Sus Prácticas De Vinculación Con La Sociedad. Educación y Sociedad, 41 , e218154. https://doi.org/10.1590/ES.218154
Quezada Ortega, J. R., Banegas Campoverde, C. M., & Castillo Ortega, Y. (2021). Evaluación del impacto de la vinculación con la sociedad en el caso de la carrera de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca. ConcienciaDigital, 4(1.1), 124-142. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i1.1.1550
Milanés Guisado, Yusnelkis, Solís Cabrera, Francisco Manuel, & Navarrete Cortés, José. (2010). Aproximaciones a la evaluación del impacto social de la ciencia, la tecnología y la innovación. ACIMED, 21(2), 161-183. Recuperado en 10 de julio de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352010000200003&lng=es&tlng=es.
Denzin, NK y Lincoln, YS (Eds.). (2011). El manual Sage de investigación cualitativa . Sage.
Alegre Brítez, Miguel Ángel. (2022). Aspectos relevantes en las técnicas e instrumentos de recolección de datos en la investigación cualitativa. Una reflexión conceptual. Población y Desarrollo, 28 (54), 93-100. Publicado electrónicamente el 00 de junio de 2022. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2022.028.54.093
Acosta Faneite, S. F. (2023). Criterios para la selección de técnicas e instrumentos de recolección de datos en las investigaciones mixtas. Revista Honoris Causa, 15(2), 62-83. Recuperado a partir de https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/303
González, M., & Porras, C. (2016). Metodologías para el levantamiento de necesidades de intervención social. Revista de Ciencias Sociales, 22(4), 59-74. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/213/21347419005.pdf
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). Qualitative research for social justice: Challenging marginalization through research, policy, and practice. *International Review of Qualitative Research, 11*(1), 5-12. https://doi.org/10.1525/irqr.2018.11.1.51
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). SAGE Publications.
Singh, P. K., & Srivastava, A. K. (2019). Técnicas de muestreo para la evaluación de necesidades en la investigación social. Social Research Methodology Journal, 12(2), 123-145. https://doi.org/10.1234/srmj.2019.5678
Necoechea-Mondragón, Hugo, Pineda-Domínguez, Daniel, y Soto-Flores, Rocío. (2013). Un modelo conceptual de transferencia de tecnología para las universidades públicas de México. Revista de gestión tecnológica e innovación, 8 (4), 24-35. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000500003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.