Skills acquired by nursing students when working with the community: research processes and engagement with older adults
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i2.273Keywords:
Nursing, Older adults, Research, LinkageAbstract
The interaction between research and community connection is a fundamental part of teaching students in technical health careers, such as Nursing, and it is an important step to contribute if they have contact with high-priority groups such as elderly adults. This study is based on the research project ''Primary care in elderly adults in the parish of Sayausí: Recognizing the prevalence of the most common chronic non-communicable diseases'', as research with a qualitative approach to demonstrate the experiences of students from categories such as learning exchange, patient treatment, community work, and skills. Among the main results, it is evident that students recognize the importance of the processes that integrate the substantive areas of teaching, research, and networking for developing their knowledge and skills during their academic training. Likewise, comprehensive education is promoted to develop professional skills through pre-professional practices and community service programs that will allow them to provide quality care for the individual's well-being.
References
Abudinén, G., Soto, G. y Rodríguez, A. (2012). Importancia de fomentar la investigación científica en salud pública desde pregrado. Salud Pública de México, 54(5), 459-462. https://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v54n5/a00v54n5.pdf
Ayala, V., Martín, L. y Álvarez, B. (2023). Determinación de línea base para creación de proyectos de vinculación carrera de Enfermería 2020. Revista Científica Orbis Cognita, 7(2), 180-193. https://www.revistas.up.ac.pa/index.php/orbis_cognita/article/view/4170
Benítez, J. (2019). La importancia de la investigación en Enfermería. Enfermería Investiga, 5(1).https://doi.org/10.29033/enfi.v4i3.513
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-HILL Education,
Hernández, I., Moguel, O., Hernández, M., Lumbreras, I., y Banderas, J. (2018). Actitud de los estudiantes de enfermería hacía los adultos mayores evaluada con las escalas de Osgood y Kogan. Enfermería universitaria, 15(2), 147-158. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.2.65172
Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
Molina, A. y Chacón, J. (2023). La importancia de las competencias educativas, intelectuales, humanísticas e investigativas de los estudiantes de la carrera de Técnico en Enfermería del Instituto Superior Tecnológico Particular Sudamericano. Revista Nexos Científicos, 7(2), 15-28. https://nexoscientificos.vidanueva.edu.ec/index.php/ojs/index
Pastuña, R. y Jara, P. (2020). Desafíos para la formación de enfermeras en salud global. Enfermería Investiga. Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión, 5(3), 53-62. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.912.2020
Rodríguez, Y., Aguilar, I. y Morales A. (2022) La superación profesional dirigida a docentes de Enfermería como vía para mejorar la atención del adulto mayor. Rev Hum Med, 22(1), 34-54.
Rojas, M., Peñaherrera, C., Intriago, L. y Sáenz, J. (2019). Algunas consideraciones acerca de la vinculación como función sustantiva en la Universidad Ecuatoriana. Revista de Investigación, 43(98). https://www.redalyc.org/journal/3761/376168604014/html/
Suárez, Z. y Obando, P. (2021). Sistematización de una estrategia metodológica: intervención físico -psico - afectivo en el adulto mayor desarrollada por los estudiantes de enfermería, cohorte 2018 -2020. Revista Electrónica de Conocimientos, saberes y prácticas, 4(2). https://doi.org/10.5377/recsp.v4i2.13388
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.