Content Marketing for Local Business Growth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.269

Keywords:

Marketing, Content marketing, Social media, Entrepreneur

Abstract

The creation and distribution of relevant content has become key for local businesses to stand out and attract more customers, thus, this study analyzes the benefits of content marketing for the development of local ventures in the city of Machala in 2024. Through a predominantly quantitative mixed-methods approach, with a derivative sequential exploratory design, a literature review and surveys of local entrepreneurs were conducted. The results enabled the fulfillment of the research objective, contributing to enriching the understanding of the adoption and use of content marketing in small businesses, and identifying the limitations that hinder building a strong brand and reaching new customers.

References

Científica en Ciencias Sociales, 69-74. doi:https://doi.org/10.53732/rccsociales/03.01.2021.69

Castilla, R., Maccolm, F., & Carhuayo, C. (27 de febrero de 2023). Estrategias de marketing de contenidos y su efecto en la percepción de marca de emprendimientos digitales. Obtenido de Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5232

Dini, M., & Stumpo, G. (2020). Mipymes en América Latina: un frágil desempeño y nuevos desafíos para las políticas de fomento. Obtenido de Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL): https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/2c7fec3c-c404-496b-a0da-e6a14b1cee48/content

Global Entrepreneurship Monitor. (2023). Entrepreneurial Behaviour and Attitudes. Recuperado el 6 de junio de 2024, de Global Entrepreneurship Monitor: https://www.gemconsortium.org/economy-profiles/ecuador-2

INEC. (junio de 2020). Encuesta Nacional Multipropósito de Hogares. Recuperado el 6 de junio de 2024, de Instituto Nacional de Estadísticas y Censos: https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Sitios/micrositios_visualizadores/

Jiménez, J., Maravi, F., & Morales, F. (diciembre de 2020). Análisis del contenido en redes sociales a partir de la estrategia del Marketing de Contenidos: Caso NOA Natural del Perú. Obtenido de Pontificia Universidad Católica del Perú: https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/18700

Lasio, V., Amaya, A., Zambrano, J., & Ordeñana , X. (20 de octubre de 2020). Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2019/2020. Obtenido de ESPAE: https://www.espae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/02/GEM_Ecuador_2019.pdf

Lemoine, F., Pérez, M., Montesdeoca, M., Villacis, L., & Hernández, N. (18 de agosto de 2023). Estrategia de Marketing de Contenido en Emprendimientos Locales. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/373970055_ESTRATEGIAS_DE_MARKETING_DE_CONTENIDO_EN_EMPRENDIMIENTOS_LOCALES

Londoño, P. (11 de mayo de 2023). Qué es el marketing de contenidos: tipos, ejemplos e implementación. Recuperado el 6 de junio de 2024, de HubSpot: https://blog.hubspot.es/marketing/guia-marketing-contenidos

Lozano-Torres, B., Toro-Espinoza, M., & Calderón-Argoti, D. (2021). El marketing digital: herramientas y tendencias actuales. Obtenido de Dominio de las Ciencias: http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Mendoza, R. (24 de mayo de 2021). Estadísticas de marketing de contenidos que necesitas conocer en 2021. Obtenido de Semrush: https://es.semrush.com/blog/estadisticas-de-marketing-de-contenidos/

Padreschi, R., & Nieto, O. (2021). Las redes sociales como estrategia de marketing en las pequeñas y medianas empresas del distrito de Aguadulce, provincia de Coclé, Panamá. Visión Antataura, 5(2). Obtenido de Revista Científica Visión Antataura: https://portal.amelica.org/ameli/journal/225/2253026008/html/

Petrova, A. (24 de mayo de 2023). Guía Definitiva para Crear una Estrategia de Marketing de Contenidos. Recuperado el 6 de junio de 2024, de Semrush: https://es.semrush.com/blog/estrategia-marketing-contenidos-guia-semrush/

Santo, C. (12 de mayo de 2014). 12 Razones que te convencerán de que el marketing digital puede ayudar a tu negocio. Obtenido de Puro Marketing: https://www.puromarketing.com/30/22098/razones-convenceran-marketing-digital-puede-ayudar-negocio

Villacis, L., Muñoz, J., & Mejía, L. (16 de junio de 2020). Marketing de contenidos como estrategia de enfoque promocional en los establecimientos comerciales de la parroquia Leónidas plaza, cantón Sucre. Obtenido de Revista Sinapsis: https://www.itsup.edu.ec/sinapsis

Published

2025-07-18

How to Cite

Ojeda Alvarado, G. A. (2025). Content Marketing for Local Business Growth. CONECTIVIDAD, 6(3), 168–178. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.269