Influence of gamification in the motivation of environmental education in the educational system of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.249

Keywords:

Gamification, Environmental education, Motivation, Ministry of Education

Abstract

This research aims to analyze the problem of the lack of implementation of innovative tools in the educational field, traditionalist classes have caused shortcomings in the motivation of students in the educational system of Ecuador. The objective is focused on analyzing the influence of gamification in the motivation of Environmental Education through the programming software “Scratch” that emerges as an innovative tool for the learning process. The methodology had a quantitative approach, so that, it focuses on numerical data with a type of correlational inquiry through the data extracted from the Ministry of Education in the Ineval of the Ser Estudiante 2023-2024 test used as an instrument for the inquiry with a population of 500 discentes of which were obtained as a result of 601 to 700 with 62.6% on low academic performance. Therefore, a scarce knowledge of gamification applications was visualized, which has led to a delay in students' learning. It is concluded that it is necessary in educational institutions to use gamification, since they are game-based techniques that keep students active and develop their skills, seeking continuous participation among peers.

References

Arias , W., Quimbita , W., Vélez, W., y López , C. (2024). Scratch para mejorar el aprendizaje de la física en estudiantes de primer año de bachillerato de la Unidad Educativa Hermano Miguel- Marianistas en el periodo 2023-2024. MQRInvestigar, 8(2), 2672-2693. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1368

Caiza, J. (2021). Gamificaciones en el aprendizaje de Ciencias Naturales [Trabajo de Titulación para optar al título de Licenciada en Ciencias de la Educación, profesora de Educación Básica]. Repositorio UTI. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/2820/1/CAIZA%20GUALOTU%c3%91A%20JORGE%20IVAN.pdf

Cevallos, J., Herrera, C., Zambrano, E., y Rumipulla, R. (2021). Estrategias didáticas con Scratch para el desarrollo del pensamiento lógico. Conciencia digital, 4(2), 306-325. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1696/4234

Contreras, R., y Eguia, J. (2016). Gamificación en la educación. Gamificación en las aulas universitarias. Universitat Autónoma de Barcelona. https://blogs.ugto.mx/wp-content/uploads/sites/66/2022/11/Gamificacio%CC%81n-en-las-aulas-universitarias.pdf#page=11

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa,cualitativa y mixta. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/64591365/Metodolog%C3%ADa_de_la_investigaci%C3%B3n.Rutas_cuantitativacualitativa_y_mixta-libre.pdf?1601784484=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DMETODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION_LAS_RUTA.pdf&Expires=173

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta edición ed.). McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Huaripata, A. (2023). Implicancias del programa Scratch en el proceso de aprendizaje. 593 Digital Publisher CEIT , 8(1), 190-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8823210

Llopiz, K., Santos, I., Marín, L., Ramos, R., Ramos , M., Tejada, A., . . . Alberca, N. (2020). La Educación ambiental en los niños con necesidades educativas especiales. Retos y perspectivas de desarrollo. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-10. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400001

López, P., y Fachelli, S. (2015). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN SOCIAL CUANTITATIVA (1ed ed.). Universitat Autónoma de Barcelona. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=857471

Mora, D. (2024). La gamificación y la motivación por el aprendizaje de Ciencias Naturales de los estudiantes de 8vo grado de la Unidad Educativa "Provincia de Chimborazo". Cantón Pallatanga, periodo 2022-2023. Repositorio UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/12188/1/UNACH-EC-FCEHT-EBAS-002-2024.pdf

Núñez, G., Hayk, P., y Bejas, M. (2020). Enseñanza de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Ecuador. Polo del Conocimiento, 6(6), 821-832. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2789/5938

Panchana , J., & Sánchez, D. (2024). EDUCACIÓN AMBIENTAL SOSTENIBLE EN LOS ESTUDIANTES DE BACHILLERATO EN LA U.E. CARRERA SÁNCHEZ BRUNO, 2023 [Tesis de licenciatura,Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/10650/1/UPSE-TGS-2024-0010.pdf

Pardo, L., Ruiz , S., y Mendoza , S. (2017). EL ROL DE LA MOTIVACIÓN DURANTE EL DESARROLLO DE CONCIENCIA AMBIENTAL FRENTE AL CUIDADO DEL ENTORNO ESCOLAR. [Tesis para obtener maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. Repositorio Autonoma. https://repositorio.autonoma.edu.co/bitstream/11182/770/1/Rol_motivaci%C3%B3n_durante_desarrollo_conciencia_ambiental_frente_cuidado_entorno_escolar.pdf

Quevedo, F. (2011). Medidas de tendencia central y dispersión. MEDWAVE Revista Biomédica Revisada Por Pares, 1(3), 1-6. http://neuroclinica.org/wp-content/uploads/2021/09/Tendencia-central.pdf

Rendón, L., Rendon , A., Choez, A., y Chiquito, R. (2024). ESTRATEGIAS DE GAMIFICACIÓN PARA FOMENTAR LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN ESTUDIANTES DE BACHILLERATO GENERAL UNIFICADO. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 6(3), 148-162. https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/1084/1488

Rojas, B. (2019). ESTADÍSTICA. Tablas de frecuencia de datos agrupados y no agrupados.[Tesis de licenciatura,Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio UNE. https://repositorio.une.edu.pe/server/api/core/bitstreams/dcd691ed-5508-4846-bcf1-4d72cfe0de5c/content

Rubio , H. (2021). LA GAMIFICACIÓN COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA INNOVADORA PARA EL MEJORAMIENTO DEL APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS NATURALES EN EL GRADO NOVENO [Tesis de maestría, Universidad de Santander].Repositorio Digital UDES. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/0665f70f-7ad3-4015-82d3-a3343c1d8e81/content

Trejo, H. (2019). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificación en el aula. Revista Tecnología,Ciencias y Educación, 1(13), 75-117. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/285/213

Vimos, E., y Cárdenas, N. (2024). EN EDUCACIÓN SUPERIOR: DESAFÍOS Y PROPUESTA PARA DOCENTES DE LA CARRERA DE ARQUITECTURA. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 7(S2), 231-241. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/747/736

Vizcaíno, P., Cedeño, R., y Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. 7(4), 9723-9762. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658/11619

Zambrano, R., y Vaca, L. (2022). SCRATCH Y SU IMPACTO EN EL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO-MATEMÁTICO EN ESTUDIANTES DE 8VO DE E.G.B. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(10), 80-102. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/219/370

Published

2025-07-18

How to Cite

Román Martínez, M. G., Umajinga Pumacuro, S. V., & Ayala Cóndor, L. M. (2025). Influence of gamification in the motivation of environmental education in the educational system of Ecuador. CONECTIVIDAD, 6(3), 70–87. https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i3.249