Digital presentation tools for virtual classrooms that improve learning processes in higher education students
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i1.222Keywords:
Digital presentation tools, Educational interaction, Interactive toolsAbstract
The use of virtual presentation tools is an important axis when developing teaching and learning processes and thus improve the way of interacting between the actors of the academic process such as teachers and students. Updating the ways of reaching students is essential since in the era of connectivity the use of interactive tools that generate interest are substantial.
In the present research, a literature review is carried out that provides knowledge of how the insertion of new academic practices into technology is carried out, in addition, a survey of teachers who intervene in the academic process is carried out and finally, proposes a methodology that promotes the use of digital presentation tools in educational environments.
References
Mero-Ponce, J. K. (2021) Herramientas digitales educativas y el aprendizaje significativo en los estudiantes. Dominio de las Ciencias, 7(1), 712-724.
Zangara, A. (2009). Uso de nuevas tecnologías en la educación: una oportunidad para fortalecer la práctica docente. Puertas Abiertas (5). http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/89217/Documento_completo.4366.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Espinal, R. (2018). Uso de las tecnologías en la educación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (marzo 2018). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/tecnologias-educacion.html
Pech S. J, & Prieto, M. E. (2017). La competencia digital de los futuros docentes de Educación Básica: Un estado de la cuestión. En: Las Tecnologías de información y comunicación para la innovación y el desarrollo. Humbolt International University. https://www.eduaction2017.com/files/Libro%20EduAction%202017%20-%20digital.pdf
Miranda Beltrán, S., & Ortiz Bernal, J. A. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717.
Ñaupas Paitán, H. & Mejía Mejía, E. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. https://biblioteca.ucuenca.edu.ec/digital/s/biblioteca-digital/ark:/25654/119#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Behar Rivero, D. S. (2008). Metodología de la Investigación. A. Rubeira. https://drive.google.com/file/d/17iCp0IPdMTcEPnZMtXv-QaZ5aexNVIyY/view
Gómez Bastar, S. (2012). Metodología de la investigación. Red Tercer Milenio. https://www.academia.edu/35808506/Metodologia_de_la_investigacion_Sergio_Gomez_Bastar_1_
Tamayo, M. & Tamayo. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa Noriega Editores. México.
Castro, J. (2016). Elementos del MOOC. Universidad Complutence de Madrid. https://www.ucm.es/mooc-elementos-contenido.
Baño Egea, J. J., Bosom Nieto, Á., Ezquerro Rodríguez, E. & Seoane Pardo, A. M. (2021). Creación de contenidos innovadores y herramientas para el docente en contextos TIC. http://tutoriales.grial.eu/creacionContenidosGrialv2/
Lora, A. A. A., Miranda, A. J. M., & Cavadías, L. M. (2019). Fomento Institucional a la Investigación, Formación Docente y Prácticas Pedagógicas: Un vínculo necesario en el programa de Derecho de la Universidad de Cartagena - Colombia. Espacios, 26.
Larreta-Azelain, E., Monje, M., & Vázquez Cano, M. (2018). Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOC. http://www.miriadax.net/.
Garcés, R. R. (2010). El rol de docente en el contexto actual. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 2(6), 115-123.
Trejo, H. (2018). Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Revista de Filosofía, Letras y Humanidades, 21(74), 617-669. https://doi.org/10.32870/sincronia.axxii.n74.30b18.
Vera-Rivero, D. A. (2017). Habilidades, motivaciones e interés por la investigación en alumnos ayudantes de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Recuperado de https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1189/html_446
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Ediciones de la Torre.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.