Importance of psychological evaluation for professional drivers
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v2i2.22Keywords:
Psychology, Traffic, Ecuador, Proffesional driverAbstract
The article covers the application of tools with psychological foundations in the context of Ecuadorian traffic, specifically land transport, in which a limited psychosensometric evaluation is applied as a requirement for the acquisition of a driving license, which does not guarantee the safety of users of the road network. The study has qualitative characteristics and a phenomenological epistemological basis in which the perception of the study participants about the application of psychological tools in the qualification of applicants for a driving license weighs.
The empirical research is qualitative in nature, with the description of the state of knowledge mediated by the use of an academic-scientific text analysis instrument. Data collection was carried out through a questionnaire with psychology professionals through Google Forms. The data analysis was submitted to the content analysis methodology from the North American perspective. The results reflect the lack of union of criteria and knowledge about traffic psychology, by mental health professionals, who limit themselves to the structure of the psychological test provided by the ANT, demanding the application of suitable and rigorous instruments that guarantee the appropriate behavior of the driver on the road network.
References
Alves, C., Gomes, J. (2016). Contribuições da psicologia do trânsito: considerações sobre educação para o trânsito e formação profissional. Muriaé
Arnau, L. y Montané, J. (2010). Educación vial y cambio de actitudes: algunos resultados y líneas de futuro. EDUCAR, 46, 43-56
https://doi.org/10.5565/rev/educar.83
Carlomago, M. y Caetano, L. (2018). Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política,7(1), 173-188. https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771
Colom, B. Roberto. (2013). PSICOLOGÍA DE LAS DIFERENCIAS INDIVIDUALES: Teoría y práctica. EDICIONES PIRÁMIDE.
Delors, J. (1996.). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO.
Durán, N. (2016). Personalidad e infracciones frecuentes de normas de tránsito. Divers: Perspect. Psicol, 12(1), 123-136. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.09
Fernández-Ballesteros, R. (2011). Evaluación Psicológica: Conceptos, métodos y estudio de casos (2.a ed.). EDICIONES PIRÁMIDE.
Galimberti, U. (2002). DICCIONARIO DE PSICOLOGIA (1.a ed). Siglo veintiuno editores, s.a. de c.v.
Grisci, C. L. I. (1991). Relação entre acidentes de trânsito e as variáveis de agressividade, atuação e culpa. PSICO, 21(1), 103-117.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2016). Anuario de Transporte 2016. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web- inec/Estadisticas_Economicas/Estadistica%20de%20Transporte/2016/2016_AnuarioTransporte s_%20Principales%20Resultados.pdf
Kleinke, C., (2002). Principios comunes en psicoterapia (4.a ed.). EDITORIAL DESCLÉE DE BROUWER, S.A.
Lamounier, R. y Villemor-Amaral, A. (2006). Evidencias de validez para el Rorschach en el contexto de la psicología de tránsito. Revista Interamericana de Psicología, 40(2), 167-176.
Ledesma, R., Poó, F., Montes, S. (2011). PSICOLOGIA DEL TRÁNSITO: LOGROS Y DESAFÍOS DE LA INVESTIGACIÓN. PSIENCIA. REVISTA LATINOAMERICANA DE CIENCIA PSICOLÓGICA, 3(2), 108-119 https://doi.org/10.5872/psiencia/3.2.72
LEY ORGANICA DE TRANSPORTE TERRESTRE TRANSITO Y SEGURIDAD VIAL. (2008, 07 de agosto). Asamblea Nacional. Registro Oficial Suplemento 398. https://www.obraspublicas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/06/LOTAIP_05_LEY- ORGANICA-DE-TRANSPORTE-TRANSITO-Y-SEGURIDAD-VIAL.pdf
Livia, J., Ortiz, M. y Rodríguez S. (2015). La evaluación psicológica del conductor de vehículos motorizados: preocupación para la salud pública y la psicología en el Perú. CÁTEDRA VILLARREAL, 3(1), 99-117. https://doi.org/10.24039/cv20153149
Plan Mundial para el Decenio de Acción para la seguridad vial 2011-2020, 2011, https://www.who.int/roadsafety/decade_of_action/plan/spanish.pdf
Poó, F., Ledesma, R. y Montes, S. (2008). Rasgos de Personalidad y Agresión en Conductores. Avaliação Psicológica, 7(3), 269-280 http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v7n3/v7n3a02.pdf
REGLAMENTO DE ESCUELAS DE CAPACITACIÓN PARA CONDUCTORES PROFESIONALES. (2015, 27 de julio). Agencia Nacional de Regulación y Control del Transporte Terrestre, Tránsito y Seguridad Vial. Registro Oficial Edición Especial No. 347. https://www.registroficial.gob.ec/index.php/registro-oficial-web/publicaciones/ediciones- especiales/item/2891-edici%C3%B3n-especial-no-347Rimoldi, E. (sin fecha), DEL CONDUCTOR HABILITADO AL CONDUCTOR CAPACITADO,Madrid, España: Editorial Tráfico Vial, S.A
Silva, F. H. V. C. (2007). Avaliação psicológica da personalidade de condutores: uma revisão de literatura. PSICO-USF, 12(2), 189-196. https://doi.org/10.1590/S1413-82712007000200007
Silva, F. H. V. C. (2010). Validade Preditiva de Instrumentos Psicológicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(4), 695-706. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000400013
Silva, F. H. V. C. (2012). A Psicologia do Trânsito e os 50 Anos de Profissão no Brasil. PSICOLOGIA: CIÉNCIA E PROFISSÃO, 32(num. esp.), 175-193. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500013
Silva, H.O.M. (2018). As Contribuições da Avaliação Psicológica no Contexto do Trânsito. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 06(06), 123-134. https://www.scielo.br/pdf/pcp/v32nspe/v32speca13.pdf pdf
Tornimbeni, S., Pérez, E. y Olaz F. (2008). Introducción a la psicometría. PAIDÓS
Tortosa, F. y Montoro, L. (2002). La Psicología aplicada a la selección de conductores. Cien años salvando vidas. Psicothema, 14(4), 714-725 https://www.redalyc.org/pdf/727/72714405.pdf
Trujillo-Sevillano, J. (2014). El enfoque en competencias y la mejora de la educación. Ra Ximhai, 10(5), 307-322. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134026
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.