Importance of psychological evaluation for professional drivers

Authors

  • Giovanna Alexandra Albuja Instituto Superior Universitario Rumiñahui image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.37431/conectividad.v2i2.22

Keywords:

Psychology, Traffic, Ecuador, Proffesional driver

Abstract

The article covers the application of tools with psychological foundations in the context of Ecuadorian traffic, specifically land transport, in which a limited psychosensometric evaluation is applied as a requirement for the acquisition of a driving license, which does not guarantee the safety of users of the road network. The study has qualitative characteristics and a phenomenological epistemological basis in which the perception of the study participants about the application of psychological tools in the qualification of applicants for a driving license weighs.

The empirical research is qualitative in nature, with the description of the state of knowledge mediated by the use of an academic-scientific text analysis instrument. Data collection was carried out through a questionnaire with psychology professionals through Google Forms. The data analysis was submitted to the content analysis methodology from the North American perspective. The results reflect the lack of union of criteria and knowledge about traffic psychology, by mental health professionals, who limit themselves to the structure of the psychological test provided by the ANT, demanding the application of suitable and rigorous instruments that guarantee the appropriate behavior of the driver on the road network.

References

Alves, C., Gomes, J. (2016). Contribuições da psicologia do trânsito: considerações sobre educação para o trânsito e formação profissional. Muriaé

Arnau, L. y Montané, J. (2010). Educación vial y cambio de actitudes: algunos resultados y líneas de futuro. EDUCAR, 46, 43-56

https://doi.org/10.5565/rev/educar.83

Carlomago, M. y Caetano, L. (2018). Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política,7(1), 173-188. https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771

Colom, B. Roberto. (2013). PSICOLOGÍA DE LAS DIFERENCIAS INDIVIDUALES: Teoría y práctica. EDICIONES PIRÁMIDE.

Delors, J. (1996.). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO.

Durán, N. (2016). Personalidad e infracciones frecuentes de normas de tránsito. Divers: Perspect. Psicol, 12(1), 123-136. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.09

Fernández-Ballesteros, R. (2011). Evaluación Psicológica: Conceptos, métodos y estudio de casos (2.a ed.). EDICIONES PIRÁMIDE.

Galimberti, U. (2002). DICCIONARIO DE PSICOLOGIA (1.a ed). Siglo veintiuno editores, s.a. de c.v.

Grisci, C. L. I. (1991). Relação entre acidentes de trânsito e as variáveis de agressividade, atuação e culpa. PSICO, 21(1), 103-117.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2016). Anuario de Transporte 2016. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web- inec/Estadisticas_Economicas/Estadistica%20de%20Transporte/2016/2016_AnuarioTransporte s_%20Principales%20Resultados.pdf

Kleinke, C., (2002). Principios comunes en psicoterapia (4.a ed.). EDITORIAL DESCLÉE DE BROUWER, S.A.

Lamounier, R. y Villemor-Amaral, A. (2006). Evidencias de validez para el Rorschach en el contexto de la psicología de tránsito. Revista Interamericana de Psicología, 40(2), 167-176.

Ledesma, R., Poó, F., Montes, S. (2011). PSICOLOGIA DEL TRÁNSITO: LOGROS Y DESAFÍOS DE LA INVESTIGACIÓN. PSIENCIA. REVISTA LATINOAMERICANA DE CIENCIA PSICOLÓGICA, 3(2), 108-119 https://doi.org/10.5872/psiencia/3.2.72

LEY ORGANICA DE TRANSPORTE TERRESTRE TRANSITO Y SEGURIDAD VIAL. (2008, 07 de agosto). Asamblea Nacional. Registro Oficial Suplemento 398. https://www.obraspublicas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/06/LOTAIP_05_LEY- ORGANICA-DE-TRANSPORTE-TRANSITO-Y-SEGURIDAD-VIAL.pdf

Livia, J., Ortiz, M. y Rodríguez S. (2015). La evaluación psicológica del conductor de vehículos motorizados: preocupación para la salud pública y la psicología en el Perú. CÁTEDRA VILLARREAL, 3(1), 99-117. https://doi.org/10.24039/cv20153149

Plan Mundial para el Decenio de Acción para la seguridad vial 2011-2020, 2011, https://www.who.int/roadsafety/decade_of_action/plan/spanish.pdf

Poó, F., Ledesma, R. y Montes, S. (2008). Rasgos de Personalidad y Agresión en Conductores. Avaliação Psicológica, 7(3), 269-280 http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v7n3/v7n3a02.pdf

REGLAMENTO DE ESCUELAS DE CAPACITACIÓN PARA CONDUCTORES PROFESIONALES. (2015, 27 de julio). Agencia Nacional de Regulación y Control del Transporte Terrestre, Tránsito y Seguridad Vial. Registro Oficial Edición Especial No. 347. https://www.registroficial.gob.ec/index.php/registro-oficial-web/publicaciones/ediciones- especiales/item/2891-edici%C3%B3n-especial-no-347Rimoldi, E. (sin fecha), DEL CONDUCTOR HABILITADO AL CONDUCTOR CAPACITADO,Madrid, España: Editorial Tráfico Vial, S.A

Silva, F. H. V. C. (2007). Avaliação psicológica da personalidade de condutores: uma revisão de literatura. PSICO-USF, 12(2), 189-196. https://doi.org/10.1590/S1413-82712007000200007

Silva, F. H. V. C. (2010). Validade Preditiva de Instrumentos Psicológicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(4), 695-706. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000400013

Silva, F. H. V. C. (2012). A Psicologia do Trânsito e os 50 Anos de Profissão no Brasil. PSICOLOGIA: CIÉNCIA E PROFISSÃO, 32(num. esp.), 175-193. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500013

Silva, H.O.M. (2018). As Contribuições da Avaliação Psicológica no Contexto do Trânsito. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 06(06), 123-134. https://www.scielo.br/pdf/pcp/v32nspe/v32speca13.pdf pdf

Tornimbeni, S., Pérez, E. y Olaz F. (2008). Introducción a la psicometría. PAIDÓS

Tortosa, F. y Montoro, L. (2002). La Psicología aplicada a la selección de conductores. Cien años salvando vidas. Psicothema, 14(4), 714-725 https://www.redalyc.org/pdf/727/72714405.pdf

Trujillo-Sevillano, J. (2014). El enfoque en competencias y la mejora de la educación. Ra Ximhai, 10(5), 307-322. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134026

Published

2021-07-12

How to Cite

Albuja, G. A. (2021). Importance of psychological evaluation for professional drivers. CONECTIVIDAD, 2(2), 1–21. https://doi.org/10.37431/conectividad.v2i2.22

Issue

Section

Research Articles