Differentiated attention for eighth year Basic Education students with difficulties in reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v6i1.174Keywords:
Secondary education, literacy, Teaching, Learning, Personalized homework systemAbstract
This study shows the implementation of a system of literacy tasks designed for differentiated attention in eighth-year students of the EGB. Literacy is key in education, since reading and writing skills are fundamental for academic and personal development. The main objective was to design a system of tasks for differentiated attention with the purpose of improving academic performance in reading and writing in students in the eighth year of Basic General Education at the San Francisco de Asís Educational Unit in Quito, Ecuador, during the 2023 administration. To do this, a system of tasks adapted to the needs and skill levels of the students was created. The study used a mixed approach of quasi-experimental design and correlational scope to evaluate the relationship between the task system and academic performance. The results showed a significant improvement in reading comprehension and written expression, as well as a notable increase in academic performance. In addition, greater interest and motivation was observed in the students, which favored the development of linguistic skills.
References
Ayala Mendoza, A. E., & Gaibor Rios, K. A. (2021). Aprendizaje de la lectoescritura en época de pandemia. Revista Científica Retos De La Ciencia, 5(12), 13-22. Recuperado a partir de https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/369
Correa, E. (2022). Estrategias diferenciadas para la enseñanza en educación básica: estudio de revisión. 593 digital Publisher CEIT, 7(1-1), 332-342. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.975
Fajardo Orellana, S. P., & Jara Chacón, A. R. (2022). Estrategias didácticas para la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura Promedio aritméticonte la conciencia fonológica. Illari, (10), 34-41. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/777
Flores Posligua, E., & Loor Salmón, L. del R. (2022). El desarrollo de la lectoescritura en los discentes del subnivel preparatoria. Suplemento CICA Multidisciplinario ISSN:2631-2832, 6(013), 4-21. Recuperado a partir de https://suplementocica.uleam.edu.ec/index.php/SuplementoCICA/article/view/95
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Jiménez Jiménez , N. E., & Ramos Hernández, L. R. (2024). Índice de inclusión y ambiente inclusivo en una primaria pública de Puebla, México. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 6944-6954. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10047
Lafarga-Molina L, Casanovas-Marsal JO, González de la Cuesta D. Estudio cuasi- experimental sobre intervenciones enfermeras en la valoración, manejo y prevención del síndrome confusional agudo. Rev Esp Salud Pública. 2023; 97: 31 de octubre e202310092.
Martínez Rodríguez, Jorge. 2011. "Métodos de investigación cualitativa". Revista de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo SILOGISMO 8 (1): 1-33. https://nanopdf.com/download/metodos-de-investigacion-cualitativa_pdf.
Mejía-Cadavid, L. I., & Botero-Escobar, Ángela M. (2022). El blog: una herramienta para mejorar la lectoescritura en el aula. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 10(1), 108-114. https://doi.org/10.15649/2346030X.2592
Morales Londoño, F. de J., & Perozo Chirinos, S. R. (2021). Procesos de enseñanza de la lecto escritura en la educación básica primaria rural colombiana. Alternancia - Revista De Educación E Investigación, 3(4), 47-63. https://doi.org/10.33996/alternancia.v3i4.327
Pisco-Román, J., Bailón-Panta, A., & Macías-Figueroa, D. (2023). La lectoescritura como elemento fundamental en el proceso de enseñanza aprendizaje de los discentes de Básica Promedio aritmético. 593 digital Publisher CEIT, 8(1-1), 328-347. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1-1.1658
Ricoy, Carmen. 2006. "Contribución sobre los paradigmas de investigación". Revista do Centro de Educação 31 (1): 11-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=117117257002.
Salazar-Escorcia, L. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. CIENCIAMATRIA, 6(11), 101-110. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.327
Vélez, M. J., San Andrés Laz, E. M., & Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020). Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 5-27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554
Velasco Suárez, G. A., Guerrero Medina, M. P. G. M., Fonseca Fonseca, I. S., & Basantes Jara, J. A. (2023). La educación personalizada. Un enfoque efectivo para el aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 8059-8074. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5942
Unesco. (2020). Aprendizaje personalizado. Ginebra: Unesco.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.