Documentary analysis of citizen social competence through conceptual cartography
DOI:
https://doi.org/10.37431/conectividad.v5i3.123Keywords:
Conceptual cartography, Citizen competence, National realityAbstract
This research addresses the significance of the implementation and promotion of citizen competencies cataloged by UNESCO as imperative in the 21st century, in the context of Ecuador. This exhibition is based on statistics and concrete data, highlighting the importance of critical spirit, social connectivity, respect for diversity and ethics in the population, and its influence on aspects that range from training in the classrooms, referred to national reality, to geopolitical and security considerations of the country. The methodology adopted to carry out this research involves the use of conceptual cartography as an organizational tool, facilitating the structuring of information from various sources, predominantly bibliographic in nature; and criteria of students who are taking the subject of National Reality at the University of the Armed Forces ESPE. The results obtained not only contribute to the promotion of these skills, but also serve as a starting point for the study that their benefits, along with new citizen skills, can generate both for the State and for the Ecuadorian society.
References
Arriaza, R. (2012). EL DESAFÍO DE LA PARTICIPACIÓN CIUDADANA. Costa Rica: FLACSO.
Barabas, A. (2014). Multiculturalismo, pluralismo cultural y interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios. Revista de ciencias sociales configuraciones, 11-24. https://doi.org/10.4000/configuracoes.2219
Bermeo, Y., Hernández, F., & Mosqueda, J. (2016). DOCUMENTAL DE LA V HEURÍSTICA MEDIANTE LA CARTOGRAFÍA. Ra Ximhai, 12(6), 103-121. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.05.fb
Díaz, M., & Villareal, S. (2015). Estrategias pedagógicas aplicadas al desarrollo de competencias. Revista de Ciencias Humanas y Sociales.
Eusko, J. (2018). Competencia Social y Ciudadana. Gobierno Vasco: Universitate Eta Ikerketa Saila.
Figueroa, Á. (2013). Fortalecimiento de la formación ciudadana en la escuela secundaria. Educación, XXII(43), 51-70. https://doi.org/10.18800/educacion.201302.003
Gobierno de Canarias. (8 de Agosto de 2016). Consejería de Educación, Formación Profesional, Actividad Física y Deportes. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/jtolsan/
Gómez, F., & Cabrera, M. (2019). Competencias ciudadanas y educación superior, una alternativa al desarrollo. IN RED. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10390
Hoskins, B., & Deakin Crick, R. (2008). Different currencies or twosides of the same coin? Learning to Learnand Civic Competences.
López, M. (2011). La educación para la ciudadanía y derechos humanos. Universitat de Barcelona.
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: Naciones Unidas.
Pagés, J. (2009). Competencia social y ciudadana. AULA DE INNOVACIÓN EDUCATIVA(187).
QuestionPro. (2024). QuestionPro. https://www.questionpro.com/es/calculadora-de-muestra.html
Real, D. (2020). Investigación científica. https://investigacioncientifica.org/investigacion-documental-segun-autores/
Revuelta, L. (2014). Centro del Profesorado de Córdoba. Retrieved Octubre de 2023, from https://competenciasbasicascordoba.webnode.es/social-y-ciudadana/
Salvador, A. (13 de Marzo de 2019). Portal América. http://portal.amelica.org/ameli/journal/
Torres, A. (2023). Sociedad Universal. https://sociedaduniversal.com/inclusion/que-es-una-estrategia-inclusiva/
UNESCO. (2016). Educación para la ciudadanía mundial: preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. UNESCO.
UNESCO. (2021). Cultura para el Desarrollo Sostenible. https://es.unesco.org/themes/cultura-desarrollo-sostenible
Winter, N., Werner, M., & Maalouf, P. (2019). Instituto de la UNESCO para el Aprendizaje a lo Largo de Toda la Vida. https://www.uil.unesco.org/es/adult-education/global-citizenship-education
Yarad, M., Silva, C., & Rondal, V. (2024). Documentary Analysis of Social Civic Competence Through Concept Mapping.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals published in the electronic edition under the first publication rights of the journal belong to the Instituto Superior Tecnológico Universitario Rumiñahui; therefore, it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction. All the contents of the electronic journal are distributed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) license.